Nálam manapság lassan
"csordogálnak" a modellek. Tény, az utóbbi hónapokban nem lehetett
okom a panaszra. Ami jött modell, az szinte hibátlan volt. Legújabb
szerzeményem is ebbe a kategóriába tartozik, még ha teljesen nem is hibátlan.
Na de erről majd később. Mostani bemutatóm alanya a HW Elite Ferrari 458 Italia
GT2-ese, abból is a Farnbacher Racing, #89-es rajtszámú gépe.
A modell eredetije 2011-ben
épült. Alapjait a 2009-ben, Frankfurtban bemutatott 458 Italia adta. A GT2
előírások szerint az utcai autó, valamint a Challenge változat 570 LE-s
teljesítményét, érdekes módon nem emelték, hanem az előírások szerint, 470
LE-re fojtották. Igaz, így az utcai autó, pörgős, "kisnyomatékú" (az
a bizonyos kisnyomaték ugyan 540 Nm, 6000-es fordulatszám mellett...) motorja
bár teljesítményéből 100 LE-t vesztett cserébe egy igen nyomatékos, alacsonyabb
fordulatszámú gépezet lett. 625 Nm-es nyomatékát 5750 fordulaton adja le.
Gondolhatjuk, ez a fordulatszám csökkenés jótékony hatású a motor élettartamára
is. Ergo ott a helye a Le Mans-i "arénában", lássuk mit tud 24 órás
terhelés alatt? :-)
A motor alapjai tulajdonképpen
érintetlenek maradtak. Ami szemmel láthatóan változott, a motor szívó- és
kipufogó rendszere. Gondolom azért kompenzálva a teljesítmény csökkenést, kapott
egy jelentős súlycsökkentést, a jelenlegi kevlár, szénszál technológia
segítségével.
A szóban forgó modell
eredetije, 2011-ben a Farnbacher Racing Team színeiben indult, Dominik
Farnbacher/Allan Simonsen/ Leh Keen versenyző trióval. A rajt rácson a 33. helyet
szerezték meg, de ha jók az információim, akkor a 137. körben kiestek.
Tulajdonképpen ezek alapján érthetetlen számomra, hogy miért pont ezt az autót
választották a modell alanyának. Ja, hacsak a Hankook be nem állított
Mattelékhez egy Tescos szatyornyi dollárral, hogy ez is jó reklám lenne nekik.
Mert az tény, hogy a modellen ez a gumi termékgyártó neve kapja a legnagyobb
hangsúlyt. A modellről elmondható, hogy
igazán szépen, kitűnő minőségben készítették el. Csomagolása, az új
gondolatmenetű, modell szempontjából is célszerűbb, biztonságosabb
hungarocelles dobozos.
Mivel a modell orr rész fedele (nem mondanám
csomagtartónak) és a motortér fedele is külön alkatrész, ezek is szépen a
fedélbe vannak csomagolva, külön a modelltől. Modellen a rögzítésüket,
innovatív módon, már az 599 XX - XX Evo-knál is alkalmazott mágnesekkel
oldották meg. A képen is látható, minden nyílászárója nyílik, vagy éppen
levehető.
Sokan fanyalogtak a régebbi
Elite Ferrarik azon tulajdonságára, hogy az ajtókban, idétlenül csak félig
leeresztett ablakok voltak. Ami, azért valljuk be, adott a modellnek egy
amolyan "macsós" kinézetet, de... De viszont elég kisipari módon,
vagy mondjuk ki magyarul, szarul csinálták meg. Vékony, hajlékony kis fólia
darabok voltak ezek, nem is mindig követve a karosszéria görbületeit. És láss
csodát az Italia GT2 esetében! Igen! A Hot Wheels is tud teli ablakos ajtót
gyártani, mint a Kyosho! És nem is rosszul! 10 pont!
A baloldali ajtóban, a
versenyautókra jellemző elhúzható plexi ablakos üvegezés van. Igaz, utalva
megint a Kyosho - Ferrari 365 GTB Daytona Competizione modellre, amiben az a
kis plexi darabocska is elcsúsztatható (na, már amelyik verzióban ilyen van,
mint pl. a fehér Plain Bodyban), az Italia plexije fixen az üvegezésbe van
öntve. De őszintén, ez nem is baj. Szépen, arányosan van megformázva. A
nyithatóság, a funkcionalitás a szépség rovására ment volna. Szép ez így is,
fixen! Külön kis geg, ha valaki beleülne egy ilyen autóba, tudatlanul, elég az
ajtópanelre néznie, és a 458-as számból tudja, milyen autóban ül. Ezt sikerült
a modellen is utánozni.
Amúgy az egész modellre
jellemző az arányosság, a szép és precíz kidolgozottság.
Lehet, hogy a modell eredetije
nem aratott dicsőséget a versenypályán, de az Elite választását mégis jónak
kell mondanom. A 458 Pininfarina által megalkotott vonalai mellett ez a szín
kombináció kifejezetten jól áll ennek az autónak, modellnek. Az amúgy is
hullámzó vonalvezetésű karosszéria, rajta a Hankook színezetű vonalakkal
különösen nézegetésre csábítja az embert. Na és a fehér és a fekete
kontrasztossága is külön kiemeli a "versenyautós eleganciát".
Nem mondom, dicséret illeti
Pininfarináékat is. Adtak a kocsi orrának egy amolyan "semmi jót nem
ígérő", vészt jósló, kígyó kinézetet az autónak. Gyönyörű, szinte beleborzong
az ember.
Nem tudom mi célból, de a Le
Mans 24 órás versenyen indított Ferrariknak a lámpa búrája sárga színű. Ahogy
egy modellgyűjtő ismerős mondta, amolyan napon sárgult plexi kinézetű. Ki
tudja, mi lehet az oka. Nem mondom, jól néz ki, de vajon miért sárga? Esetleg
valami verseny előírás lehet. Esetleg a verseny házigazdái, a franciák előtt
tisztelegnek ezzel? Ugye francia honban lett "divattá" a II.
világháború idején a sárga izzós első lámpa. A legenda szerint ezzel tudták az
ellenállók megkülönböztetni autóikat, a megszállók járműveitől. Minden esetre a
modellen is szép sárga a búra, alatta kivehetőek a LED-es menetlámpák és a
projektoros fényszórók. A szép kidolgozású hűtőrácsról és egyéb csilli-villi
verseny vackokról nem is beszélve.
Érdekes módon, engem a modellen
legjobban az orr rész kidolgozottsága fogott meg. A jó ég tudja, a
„csomagtartóban” elhelyezet sok kütyü funkcióját. Ami biztos, az a különböző
gége csövek és légbeszívó kürtők funkciója. Az fix, hogy kettő a fékek hűtését
hivatott ellátni, a harmadiknak szerintem a hűtésben lehet funkciója. Szintén
jól felismerhetőek a fékhidraulika tartályai. Kidolgozottságuk parádés. Olyan
érzése van az embernek, hogy az 1:18-as tartályok valóban hidraulika
folyadékkal vannak feltöltve. Ha jól látom fért még ide egy kék tasakos
ablakmosó tartály. Természetesen a motor hűtője és mintha az utastér ventilátor
is itt lenne. Nem tudom, van ilyen vajon egy agyon könnyített versenyautóban?
Bár, abban is csak lehet melege a vezetőnek...
A modell bel tere mentes a
plüssözéstől. Ez ebben az esetben nem a HW Elite utóbbi időkben tapasztalható
spórolása. Ez versenyautó, ebben bizony egy szemernyi kárpit nincs.
Anyagválasztásban azért érdemelnek egy kis dicséretet. A kormány ív,
mintha az igazi versenyautók, szarvasbőrszerű borítását utánozza, egész hűen.
De az ülés textúráján is érzékelhető valami féle plüss utánzat.
Anyós ülés nincs, de nincs is
rá szükség! Helyette ott a sokkal fontosabb tűzoltópalack.
Na, ez még egy olyan részlet a
modellen, amitől elérzékenyülök. A biztonsági övek. Nem csak úgy hányaveti
módon, műanyagból, esetleg gumiból elkészítve. Nem! Ez bizony, mint az igazi,
szövött anyagból, eredeti színekben, eredeti feliratokkal, csatokkal, ahogy
illik!
A Ferrari 360-nál elkezdődött,
üvegtetejű motortér mánia, a 458-asoknak is sajátosságukká vált.
Nincs ez
másként a GT2 verziónál sem. Csinos, passzentos, Elite szokás szerint gyönyörű
szép rácsozattal cizellált "Hófehérke üvegkoporsó tetejű" motortér
itt is meg van. Akár a műkorcsolyában, ez már-már kötelező gyakorlat. Látni
enged valamit a 4497 cm3-es motorból. Már ami látszik a szívórendszer csövei, a
karosszéria merevítő rúdjai alatt.
Modell esetében is, hiába
kapjuk le az üvegfedelet, sokkal többet nem enged láttatni a technikából.
Sovány vigasz, de legalább nem intézték el a motor témát, más modellgyártók
"préselünk egy motorformát utánzó műanyaglapot" elvei szerint. Ha
elég ügyesen forgatjuk a szemünket, görbítjük a fény útját, azért valamennyi
látvány éri a szemünket. De alapvetően nem szegényes, nem rosszul kidolgozott a
motortér és a tölteléke. Ez van, ennyi van. valószínűleg az eredeti autóban is
hasonló lehet a látvány.
Összességében azt kell,
mondjam, egy igen szép, precízen kivitelezett modellről beszélhetünk. Mindig is
idegenkedtem a matricás modellektől. Nem csak a csicsásság miatt, vagy, mert
nem szándékozok semmilyen reklámot látni a lakásomban, de visszatartott maga a
matricázás technológiája is. Anno, a Bburago-s időkben voltak még a kész
modellek öntapadós matricái, vagy a sokkal jobb minőségű, áztatós matricák a
kitt változatoknál. Előbbiek hátránya az anyagából eredő vastagságuk, az idő
múlásával kitikkadó ragasztó miatt felkunkorodó matrica szélek. A trehány,
nagyüzemi felrakásról már nem is beszélek. Az áztatós változat egy fokkal jobb
megoldást kínál, precízebb, vékonyabb matricák, türelemmel felhelyezve szép
összhatást biztosítanak. Amíg ezeknek is ki nem szárad az évek során a
hordozóanyaguk, ragasztójuk és az első huzatosabb szellőztetésnél pilleként
röppen tova kedvenc modellünkről a dekoráció.
Bízom az Elite minőségében.
Nagyítóval nézegettem a dekorációt. Talán-talán nem kerül hasonló sorsra e
modell matricázata sem. Mert úgy tűnik, azért nem a prémiumgyártók tampon
nyomásos technológiájával dekorálták a modellt. Bár, lehet, hogy tévedek. Úgy
legyen!
Sajnos azért azt kell mondanom
ez a modell sem mentes a hibáktól. Kicsit nem is passzol ide ez a kép, mert a
rajta látható slick gumi, kerékpárosítás egyáltalán nem rossz! De némi
sivárság, azért felfedezhető a modell ezen a felén is. Nos, hogy jobban értsük, miről van szó, íme, a modell alja. Meg vagyok győződve arról, hogy az eredeti autó fenék lemeze is, a lehetőségek szerint a lehető legsimább! Na de ennyire?! Ezt azért nem hiszem.
Csak van valami kis részletesség a futóművek környékén, csak
van valami diffúzor szerűség a farán, esetleg az orr részen. A modellen nincs!
Gyakorlatilag egy sima lemez, amit a rögzítő csavarok furatai törnek meg. Az
embernek olyan érzése van, mintha egy resin modell alját látná. Hagy fejtsem ki
egy kicsit bővebben a véleményem erről. OK, nem egy több száz eurós CMC-BBR-Exoto
modellről beszélünk. Nevezzük a kategóriát amolyan pre-prémium kategóriának.
Akár hogy is nézem az Ebay-en, ezek a modelleket 70-110 € közti áron hirdetik.
Tudom nem szép összehasonlítani például egy USA Muscle Car modell-lel egy
Ferrarit. Na de kérem, hogy is van az, hogy például egy AutoWorld (ex ERTL
Authentics) modell, ugyan úgy Kínában raknak össze, az ára kb. ugya ennyi és
egy ilyen modell alja, szinte egy CMC-hez hasonló részletességgel van
kidolgozva? Ez előbb említett Elite árba már nem fér bele a modell aljának
tisztességesebb kidolgozása? Nem egy egetverő probléma ez, de azért mégis
szánalmas egy kicsit.
Következő
kritikus megjegyzésem a modellel kapcsolatban, talán a legfájóbb. Elite
mondhatjuk messze földön híres a modelljeiken a rácsozások precíz, szép
kivitelezéséről. Tessék csak megnézni a képet, a farán a középső rácsot. Hát
nem gyönyörű? Mert szerintem az. De vigyük csak a tekintetünket a modell két
széle felé, bár melyik irányba is.
Na kérem
szépen itt a gondom! Ugyan azon a felületen, nem is messzire egymástól, van egy
szépen kidolgozott rácsozat, mellette jobbról-balról, mint egy szarul sikerült
zárójelként ott van a két hátsó lámpa melletti vakrács... Ughhh... Hát ez
olyan, mintha az ember alól kirúgnák a hokedlit, kirántanák a szőnyeget (ezt
napközis koromban sikerült megtapasztalnom. Bátran állíthatom, qrva szar
érzés...), de legalább olyan akár a napokban divattá vált ice bucket dili, csak
adományozás nélkül. Könyörgöm, annyira nehéz lett volna ide valami tisztességes
rácsozatot fabrikálni?
Utolsó bíráló megjegyzésem a
kerekről szólna. Ami azért, mint látható, egyáltalán nem csúnya, sem elől.
Sem hátul. A kifogásom a
féktárcsákkal van. Alapból ezek is szépek, kidolgozottak, már-már hihető, hogy
a modellen is kerámiából lenne. A féknyergek kidolgozottságához sem fér kétség.
Még a Brembo felirat is kivehető rajtuk. Az viszont szánalmas, hogy egy 15-20
évvel ezelőtti Bburago-UT mintájára nem képes együtt forogni a kerékkel. Azért
Elite esetében is sikerült ez a trükk még a 308-asoknál is. Kicsi, apró, és
mégis bosszantó dolgok ezek. Valahol a348 TB-nél kezdődő egyszerűsítést látom
ebben. Az utcai modelleknél (348, FF, 355, stb.) kezdték a belső kárpit
megspórolásával. Itt ennél ezt nem lehetett megspórolni, hát akkor az alján, a ráőcsoknál, a
fékeknél csípünk le belőle egy keveset. Na de mindegy is... 99% hogy a modell
vitrinbe kerül, nem tologatjuk, nem nézegetjük az alját. A többi részével meg
amúgy sincs gond.
Az Elite repertoárban,
főszereplőnkön kívül még 4 féle verzióban elérhető. Két féle Plain Body, vagy
ha jobban tetszik Launch Version változatban, vörös és matt fekete színben.
Valamint a #89 Farnbacher változaton kívül elérhető még a #51-es Fisichella
féle, és a #61-es AF Corsa változat is. Ezeken kívül, ha valaki valami
látványosabbat szeretne, keresse az MR és BBR cégek műgyanta modelljeit. Igaz,
azok ezen az áron nem beszerezhetőek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése