2010. október 26., kedd

2010 Oldtimer Show_1.rész

2010 október 24.-én én is kilátogattam a SYMA Csarnokban megrendezett idei Nemzetközi Oldtimer Show-ra.
Sok, nagyon szép autó volt kiállítva, de szerintem nagyon kevés igazi oldtimer volt az autók közt. Az én észre vételem szerint az ameikai "csatahajók" és az inkább még csak "retró"-nak nevezhető nyugati- és keleti gépcsodák voltak többségben. Megpróbálok néhány képet feltölteni. Az összes 200 valahány kép feltöltésére nem vállalkoznék. Arról nem beszélve, hogy a blog bejegyzés is unalmasan hosszúra sikeredhet...



Ez ha jól emlékszem egy FIAT Balilla


Skoda Tudor a '40 évek végéről


Auto Union - DKW


Ez egy gyönyőrű Bugatti


Nagyon szégyelem, egyik kedvenc veterán típusom,
 de nem tudom melyik is pontosan...

Szép és többet nem is tudok róla mondani...


Ez azt hiszem egy Austro-FIAT még az 1910-es évekből


Micsoda stílusos kürt...

Mercedes Benz 170
  Ez az autó ugyan 1950-ben készült, de a típus már a '30-as évek végétől gyártásban volt. Sőt volt diesel változata is. Kicsit rossz a "pedigréje", fekete színben előszeretettel használta az SS és a Wermacht is. Nálunk sokan egy filmsorozat kapcsán "Stirlitz-Mercinek" is ismerik. 1989-ben szerettem volna autót venni magamnak. Én nekem nagyon "bejött" volna a fecske-farkú 190D Merci is, de véletlenül botlottam egy esztergomi bácsiba aki egy ilyet árult. Nem is kifizethetetlen áron. Valahogy nem tudtunk megalkudni. Pedig az öreg adta volna hozzá a két kis zászlócskát a sárvédőkre (olyan piros alapon, fehér kör, benne két fekete kurblivassal), az eredeti papírjait is azon is a kurblivasas (horogkereszt) koszorún karmoló sasmadár volt. De az üzlet sehogy sem akart nyélbe ütödni. A bácsi, utolsó aduként elő húzott egy pisztolyt is. Jó rozsdás volt. Az a vékony csövű, hátul célzókás stukker volt, talán Lugger? A Jó Isten tudja, hogy tudta majd 50 éven át dugdosni az autót a szocializmus éber szemei elől? Mondjuk az eredeti "tulaj" is csalfa módon hagyhatta nálunk...
Már a két első "ütőkártyája" is szívinfarktus közeli állapotba hozta 23 éves szervezetemet, na de ettől az utolsótól, pánik szerűen akartam távozni. Ki gondolta, hogy pár hónap múlva rendszer váltás "üt be" Magyarországon? Lehet, hogy az én autóm is ott lehetett volna vasárnap? Persze akkoriban még szüleimmel éltem együtt és bár autó vásárlási törekvésemet támogatták (főleg Apám, na ja nem kellett volna többet kölcsön adnia a szupi Dáciáját...) erről az üzletről igen hevesen próbáltak lebeszélni.
Ma már sajnálom, hogy sikerült nekik...


Egy Nash, Amerikából


Ez ha jól emlékszem egy osztrák Steyr



Ez a postásautó MAGYAR!
Csonka János által készített autó, a Magyar Kir. Posta részére.
Hmmm. Aki nem tudná, Csonka János és Bánki Donát voltak feltalálójuk és szabadalmaztatójuk az első porlasztónak (karburátornak)! Nevük Az Autógyártás Halhatatlanjainak Csarnokában is jegyezve van!
A kormány kerék akkora mint egy kisebb sós-perec. Az átmérőt elnézve és tudva azt, hogy annak idején nem sok gondot fordítottak az ergonómiára, vezetési komfortra, igen csak "combos-jattos" gyereknek kellet lennie a sofőrnek. Gondolom ezért volt a  vastagsága is 6-8 cm-es, hogy bele lehessen kapaszkodni. :-)))

A Ford T Modell, vagy más néven a Tin Lizzie, vagyis a Bádog Böske. Tervezőjük a magyar Galamb József és Farkas Jenő (Eugene).
Sokan azt hiszik, hogy Henry Ford volt a feltaláló. De nem! A magyarok voltak azok. Henry Ford az autók, szalagon történő tömeggyártásának volt a feltalálója. Valamint a tömegesen gyártott autóinak értékesítési hálózatának létre hozásában voltak érdemei. Az Ő reklám szövege volt: "- Mi bármilyen, a vásárló által kívánt színben eltudjuk készíteni a T Fordot. Feltéve, ha az a kívánt szín a fekete..."

Ezt nem tudom, hogy milyen autó.
De utána nézek, tavaly előtt is láttam egy kiállításon...
















Ez nem egy hintó lámpája!
Hanem egy Panhard Levassor autóé

Ez ugyan annak a Panhard-Levassor-nak a "gépészete"
 Na hát ezeket sem a rozsda, hanem a szú fogja megenni. Ekkor viszont nem karosszériáshoz, hanem egy jobb mű-bútorasztaloshoz kell elvinni.




Ez egy Renault KZ Torpedo 1922-ből, a jellegzetes krokodil-orrával.
Ezt a "design"-t hosszú éveken át tovább vitte a Renault
Egyszer volt egy dokumentumfilm sorozat a TV-ben az autó gyártásról. Abban szó volt a Renault fívérek (Louis, Marcel, Fernand) mérnöki, gazdasági zsenialitásukról. De arról is, hogy Loius ugyan szuper mérnök volt, de a lemezmunkákban nem volt ügyes kezű. Ez eredményezte ezt a krokodil orrot. Aztán már csak úgy hagyományból megmaradt még egy darabig.

Itt még kör alakú, nem a most ismert,
női-genitáliát formázó emblémával.
:-)


Citroen 7 CV Traction
Egy Citroen 7 CV a '30-as évekből. A leírás szerint ez az autó gyártása óta Magyarországon van. Első tulajdonosa a 1930-valahányban vette, egy magyar Citroen kereskedőtől. Nagyon szép állapotban van még most is. Menet teljesítményeival még a mai utakon is megállná a helyét. Elsőkerék meghajtású! Tehát a mai elvek szerint, korszerű.
Én elfogadnám!











Citroen Traction Avant 15CV
Na ez az én nagy kedvencem! A Number 1!
A Citroen Traction Avant 15 CV. A Maigret Citroen. Maigret egy rendőrfelügyelő volt, George Simenon krimi-író főhőse. Egy régi TV-sorozaban Maigret mindig ilyennel ment nyomozni.
Ezt is még a II világháború kezdete előtt kezdék gyártani. A képen látható autót már az '50-es
években gyártották és technikai megoldásai révén még mindig korszerű volt.
Traction Avant, ez utalás az elsőkerék hajtásra, amit a Citroen alkalmazott nagy szériában először a világon. Mint ahogy a nagyobb nyomatékot elviselni képes, csendesebb üzemű, nyílfogazású fogaskerekekkel készült sebességváltó.




Rolls Royce

Spirit Of Ecstasy
Sajnos elfeletettem, hogy pontosan melyik Rolls Royce is ez...
Való színűleg 1910 környékén készülhetett. Egyszer olvastam, hogy Henry Royce (Ő volt a pénzember), Charles Stewart Rolls (Ő volt a mérnök) 1910-ben bekövetkezett halála után, a Flying Lady alatt levő RR emblémát feketére lakkoztatta, a gyász jeléül. Ami addig piros volt. Az ész Rolls volt. Szegény nagyon aktív ürge volt. Megszállotja volt az autóknak és a repülésnek. 1910-ben repülőbalesetben halt meg. 1907-ben az ő tervei alapján készült a Silver Shadow. Ami nem is a formájával, hanem a 4 hengeres motorjának, addig ismeretlen, finom járásával, rendkívűli kényelmével, rugózásával robbant be a luxus autók piacára. Na és akkor még nem derült ki, csak évek múltán, hogy igen csak tartós, megbízható, akkori színvonalon, nem túl szervíz igényes autót sikerült tervezniük, gyártaniuk. Ezt a hagyományt vitték-viszik tovább napjainkban is. Azért valljuk be, egy mai Rolls Royce sem a design netovábbja... Pazar, meg luxus, meg minden, de otromba egy jószág.


Ez egy fogalmam sincs melyik Jaguar
Talán a Mk V. azaz a Mark Ötös
1948-51


Azt hiszem ez egy német
Adler Trumpf Junior

Ez is Adler, csak nem tudom melyik...

Pfúúú, ez azt hiszem egy JAP motorbicikli. Angol


Mercedes Benz,
de hogy melyik???

Szerintem méltó párja az előző Rolls Royce-nak

Mercedes

Szóval ez egy ős-Mercedes. Nem tévesztendő össze a Mercedes-Benz-zel. Ez még nem az! Majd később fog egyesülni a Daimlerrel és ekkortól lesz a neve Mercedes Benz. Azt ugye tudjuk, hogy a nevét egy Jelinek nevű autókereskedő Mercedes nevű lányától kapja.



 
Mercedes "gépház"

Egy mai fémgyűjtő "etnikum" szájában összefutna a nyál, ennyi réz láttán.
Érdemes megnézni a szerkezetet. Hengerolajzó szelencék és egyéb kézi olajzó csövek. Érthető, hogy annak idején miért is volt a sofőrség külön szakma. Ennek a szerkezetnek a kenéséhez külön szakértelem kellett!

Mercedes "gépház" részlet
 Ami ezen a képen nekem nagyon tetszik, az a dinamó. Vagyis a külső gerjesztésű áram termelő készülék. Mitől külső gerjesztésű? Hát itt a képen két darab permanens mágnes látható, mint állórész gerjesztés. Nagyanyámnak is volt ilyen patkómágnese. Csak Ő nem gerjesztett vele. Na jó ezt hagyjuk...
Szóval Ő a gombos tűket szedte össze vele.

Ismét egy ismeretlen Mercedes Benz.
A lobogóból ítélve, diplomáciai szolgálatban állhatott.



Wanderer W25K

 Ez a Wanderer W25K a kiírás szerint Horthy Istváné lehetett. Kettő volt Magyarországon. A másik valami bárónő tulajdonában volt. Szép sport kocsi.
A négy karika ne tévesszen meg senkit. Nem AUDI. Az AUDI négy autógyár egyesüléséből jött létre. Az Auto-Union, Horch, Wanderer és a DKW egyesüléséből.


Wanderer W25K


Mercedes Benz 320


Mercedes Benz 320

Hááát mit mondhatnék erre az autóra? Pezsgőt pisilnék gyönyörömben, ha ezzel járhatnék reggelente dolgozni. Még ha ilyen kukás-sárga is.
Imádom!!!!

Szóval ezek voltak azok az "igazi veteránok". Nekem nagyon tetszettek és úgy gondoltam, hogy folytatom a blogot a többi, kamasz-korú veteránnal is. Legközelebb szétnézünk az USA-ban, és a vasfüggöny mind két oldalán. Szép lesz az is. ;-)

Nincsenek megjegyzések: