2010. november 3., szerda

2010 Oldtimer Show_3.rész

Akkor most a 2010-es Oldtimer Show utolsó része következik. Ezek az autók azok, amelyek vélemémyem
szerint nem a klasszikus értelemben vett veteránok, oldtimerek. Persze egy-két kivétellel. A most következő autók, zömmel a '60-'70-es éveket képviselik. Szépek, van amelyik legendás is, de érzésem szerint nincs köztük olyan amelyiket a Sotheby's-nél, "véres" aukciós csatában szerezne meg valami gyűjtő magának...
Nem próbálok sorrendet felállítani köztük, az összeállítás logikája a gyártó országok szerinti.

Kezdem a kedvenceimmel, az olaszokkal:

Lancia Flavia Coupe
 Lancia Flavia Coupe
A '60-as évek közepéről. Ekkor még úgy tudom független volt a FIAT-tól a Lancia.
Többségében sportos, prémium kategóriás autókat gyártottak.
Ezt a vonulatot próbálják jelenleg is tartani.
Luxusabb, szebb, de alapjaiban FIAT...






FIAT 1500 Coupe
 A FIAT 1500 Coupe, a Lancia Flavia, FIAT értelmezésben. 1961-67 közöt gyártották. Szép, formás coupe karosszériás autó volt. Az alapjai az 1500-as FIAT, ami a FIAT 125 (nálunk ismertebben a Polski FIAT 125P) elődje volt.

ALFA Romeo Spider
 A Névtelen Lombardiai Autógyár (Anonima
Lombarda Fabbrica Automobili) egyik, igen csak jól sikerült típusa. Több évtizeden keresztül gyártották. Sőt még az USA-ba is exportálták.

ALFA Romeo Spider


FIAT 124 Abarth
 FIAT 124 Abarth Cabrio.
A '60-as évek közepétől Olaszországban ebben képzelték a "Dolce Vita"-t
Szerintem joggal.
Igaz, hogy az alapjai a FIAT 124-es, amelyik 1966-ban lett az év autója. De elég sokat hozzátett az ABARTH cég is a motor teljesítményhez,  a Bertone pedig a külalakhoz.
Én még ma is szívesen autóznék vele.


Ferrari 308 GTB

Ferrari 308 GTB-ről, mint Ferrari rajongó órákat tudnék beszélni. A GTB-ből a B a berlinetta (zárt, coupe) kivitelre utal. A 308-ból a 30 a motorlökettérfogatára utal (3000 cm3), a 8-as a hengerek számát jelenti. Ez a korábbi Ferrari Dino 246 GT utódja. 1975-85 közt gyártották, több féle motortérfogattal. Az USA-ban volt, adószempontból előnyös, 208-as 2 literes motorral. A képen is egy USA-ba szánt 308-as látható. A sárvédőn a sárga oldallámpa USA-ban előírás.



FIAT 500F
1957-75 között gyártották. A háború előtti Topolino (Egérke) kései utódja. Gyártották több féle karosszériáva. Volt kombi, kabrio, multipla kivitelben is (ez a mostani kis egyterűeknek felel meg), de ezekből lényegesen kisebb szériák készültek.
Nálunk ebben a formában a legismertebb. Steyr-Puch néven gyártották Ausztriában is. 600-as változata készült az egykori Jugoszláviában, Zastava néven.







FIAT 500F
Aranyos, bájos kisautó. Szerintem nyugodtan mondhatjuk rá, hogy legalább akkora ikon az autók történetében mint a VW Bogár.
Egyszerű, strapabíró, olcsó szerkezet. Nem egy családi autó, de 2 embernek és városi közlekedésre nem hiszem, hogy lenne nála tökéletesebb. 1975-ben váltotta a FIAT 126-os, ami Olaszországban nem futott be akkora karriert, mint a keleti-blokk országaiban, lengyel hasonmása a 126P.




FIAT 850
A FIAT 500-as, 600-as kisautók, nagyobb, kényelmesebb testvére. 850 cm3-es motorral, valamivel kényelmesebb utastérrel, használhatóbb méretű csomagtartóval. Egy kisebb családnak is megfelelő volt. Persze a '70-es években.
Volt coupe változata is. Az igazi kis miniatürizált Ferrari volt...
Ekkor valahogy még volt "arcuk" az autóknak.






FIAT 850
A középiskolában a hajófelszerelés- és művelettan tanárunknak, egy ex tengerésznek ilyen kocsija volt. Egy április 1.-re eső nagy-szünetben a teljes 3. évfolyam körbe állta az autót és becipeltük az iskola aulájába. Megjegyzem 5-6 lépcsőn is fel kellett vinni! Hiába na! Sok Lékais, FIAT 850-est győz! Tudtommal más iskolákban, más tanárokkal is előfordult ilyen. Helyzeti előnyben voltak azok akiknek Trabis tanáruk volt. És azok a tanárok is akiknek Zsigájuk. Az azért mégis csak 1 tonna!




ALFA Romeo Montreal
Alfa Romeo Montreal 1970-1977.
Egy nagyon szép Bertone karosszériás, 2,6 literes V8-as motorral felszerelt coupe.
Nekem nagyon, nagyon, nagyon tetszik.
Manapság miért nem gyártanak ilyet?

ALFA Romeo Montreal


ALFA Romeo Montreal















Ferrai 330 GT
A Ferrari 330 GT. Ezt főleg az USA piacra szánták. 4000 cm3-es V12-es motorja volt.
A 330 típus jelzés innen adódik: 4000:12=333. Persze egy kicsit kerekíteni kell.
Ferrariknál ritka, 2+2 üléses sportkocsi, már majdnem családi autó.
1963-68 között volt gyártásban.


Ferrai 330 GT
Egy autónál az egyik "gyengém" a kereke. Nincs az a szuper könnyűfém felni ami szebb lehet egy ilyen, krómozott, központi-anyás, drótküllős keréknél.
Gyönyörű!!!

Ferrai 330 GT






 
Maserati Mistral
A három Bologna-ban levő legendás autógyárak egyike a Maserati. Sok verseny tapasztalattal rrendelkeznek ők is. A Maserati Mistral a Ferrari-k kategóriáját célozta meg.
1963-1970-ig gyártották, 3500, 3700 és 4000 cm3-es, 6 hengeres, soros motorral.



Maserati Mistral
Nagyon szép autó. Csak könyörgöm! Ha már valaki egy ilyen birtokába jut és felújítja, akkor nincs annyi pénze, hogy a kerekeket lehomokfúvassa, felpolíroztassa, vagy krómoztassa? Hál Istennek a képen nem látszik, de a felnik olyan randák voltak, mintha ecsettel festették volna őket. A küllőkön néhány helyen le volt pattogva a festék. Látszott alatta, hogy mennyire karcsúak a küllök. Azzal a 10-15 réteg festékkel ezt rontották el. Rusnya volt és pont.




Ferrari 308 GTS
A Ferrari 308 GTS. Az S a spider változat jelzése. Nem az az igazi cabrió. Csak a tető középső, fekete része kivehető. Máshol ezt targa tetőnek hívják, a Ferrai Spider-nek. A "combosabb" lökhárítóból és az oldalsó jelző lámpákból ítélve az USA-ból származhatott vissza az Öreg Földrészre.
Az autó a sorozat-függők jó ismerőse lehet. Robin Masters autója. Robin Masters a Magnum sorozat, sohasem látott gazdagembere, akinek a Ferrariját egy Magnum nevű magándetektív szokta használni...

Ferrari 308 GTS

Az autó a sorozat-függők jó ismerőse lehet. Robin Masters autója. Robin Masters a Magnum sorozat, sohasem látott gazdagembere, akinek a Ferrariját egy Magnum nevű magándetektív szokta használni... 
Ferrari 308 GTS

Több féle motorváltozattal készült. A közös bennük, hogy mindegyik V8-as motor volt. 2.0 literes, 3.0 literes és a későbbiekben 3.2 literes motorokkal is gyártották. Igaz ezeket már 328 GTS-GTB-nek hívták.
1975 és 1982 között gyártották őket.


Ez egy nagyon szép 2600-as Alfa Romeo Spider. Mondhatni egyedi gyártású karosszériával. A Touring cég kb. 2500 db-t készített ebből a változatból 1961-68 között.




Steyr FIAT 1400

 
Egy teljesen hétköznapi Steyr-FIAT 1400-as.
Egy kicsit olasz, egy kicsit osztrák.
Az '50-es évek végén készült Ausztriában.
Engem a Moszkvicsokra emlékeztet. De gondolom, nem az olasz mérnökök merítettek ötletet a "nagy Testvértől"...



Maserati Merak

  A Maserati Merak 1972-82 között volt gyártásban.
1972-ben a Maserati Citroen tulajdonban volt. Ezért ennek az autónak és a Citroen SM-nek sok közös eleme van. Például a 3.0 literes V6-os motor, vagy a Citroen-féle hidraulikus fékrendszer. 1977-től a DeTomaso tulajdonába került a gyár. Ekkortól a fékrendszer hagyományosabb lett és egy kisebb 2.0 literes V6-os motor is beépítésre került.


Maserati Merak
 

Maserati Merak






Folytatom a franciákkal:



Citroen DS 21 Break
 A kiállításon nem sok francia autó volt. Tulajdonképpen ami volt az szinte mind Citroen.
Itt a képen a Citroen DS (ID) Break változata. Ezt 1957-től, több féle motorral gyártották. Volt 1.9, 2.1 és2.3 literes motorral. Ez még az első generációs DS, amit kb.'67-68-ig gyártottak. Később néhány helyen módosították a karosszériát. Például az első lámpák duplák lettek, közös búra alatt. Na és a belsők együtt fordultak a kormányzás irányába.

Citroen DS 21 Break

Ezek az autók voltak, amelyekbe a Citroen másik nagy újítását (az első az elsőkerék hajtás volt), a hidro-pneumatikus rugózást beépítették.
A mai napig legendásak a kényelmükről az ilyen rendszerű Citroenek.
Na persze, a régebbiek legendásak ennek a rendszernek a szerviz igényéről is...

Citroen 2 CV "Kacsa"
 Ezt a kis autót még 1936 környékén tervezték. Gyártását nem sokkal később el is kezdték. A gyártást kissé visszavetette a II. világháború, a német megszállás. De a háború után nem sokkal folytatódott a gyártása, némileg korszerűsítve. Pontosabban folyamatosan korszerűsítve, a '80-as évek közepéig, amíg gyártották. Persze soha nem lett a legbonyolultabb, legerősebb, legszebb, luxus autó. Maradt aminek tervezték, egyszerű, olcsó, olcsón üzemben tartható, takarékos kisautó.
Állítom, hogy van akkora nimbusza, mint egy Rolls Royce-nak .

Citroen 2 CV "Kacsa"

 Állítólag tervezésénél főszempont volt, hogy egy francia paraszt, a legbiztonságosabban tudja vele a tojásait (mármint a tyúkjai által tojtat) a piacra szállítani. Ha úgy adódik, ugyan ez a paraszt meg is tudja javítani a két hengeres, léghűtéses járgányt. Én javítottam ilyet. Az AC pumpa membránt gumicsizma szárából vágtam ki. Állítólag évkig működött még.
A képen egy osztrák tulajdonban levő, kis szériás, ún. Scotish festésű változat van. Az autó felújítását sehol sem vállalták, csak nálunk, Magyarországon. Szerintem elég jól sikerült.
Citroen 2 CV "Kacsa" Pick Up
 Ő is egy Kacsa, csak már későbbröl. Szerintem átépített változat. Volt ugyan Kacsa furgon, de nyitott Pick Up-ról nem tudok. De ez jól néz ki.















Citroen DS 23 Pallas
 A Citroen DS 23 Pallas. Ráadásul nyitható, napfénytetővel. Talán látszik rajta, hogy a belső lámpák, együtt mozognak a kormányzott kerékkel.
Franciaországban hívják Istennőnek is. Franciául az istennő "dé esse", vagyis DS.

Most néhány japán autó következik, szintén nem sok volt belőlük kiállíva:




Datsun 260Z
  Nem vagyok a japán autók rajongója. Magam részéről "rizses kályhának " tartom őket. Persze, tudom nagyon jó autók. Ez a Datsun 260 Z is nagyon frankó sportkocsi volt a maga idejében.
Nagyon szépen volt felújítva. Szívesen birtokolnám. Még ha nem is kedvelem a japcsikat. De ezt igen!!!


Datsun 260Z


Datsun 240Z
 Az előző 260-as, 200 cm3-vel kisebb motorú változata volt. Ez is, mint a 260-as amerikai exportra készült. Kicsit markánsabb lökhárítók, a sárvédők oldalán elől-hátul oldallámpák, az USA előírások szerint.
Volt még a kiállításon egy európai kivitelű 280 Z is. Nem fényképeztem le. Majd nem ugyan így nézett ki.

Datsun 240Z

Érdekes a Datsun (ma már Nissan) felfogása a motorok terén.
Ebbe a karosszériába építettek 2.4, 2.6, 2.8 literes motorokat. Ez a 200 cm3-es lépcső minek?
De amúgy szép, sportos autó







Akkor most jöjjenek a németek:

Messerschmitt KR200
 A Messerschmitt KabinRoller a regensburg-i repülőgépgyár terméke. A háború után magához térő német gazdaságnak szüksége volt erre a kis járműre. Olcsón oldották meg az emberek közlekedést. Állítólag a II.világháború retteget vadász repülőgépének, a Messerschmitt BF 109-es alkatrészeit is felhasználták a gyártáshoz. Például a kerekeket. Szerintem ez nem igaz. Lehet, hogy valami másik repülőgép kerekeinek gumiabroncsa lehetett, de biztos nem a 109-esé.
A tandem ülés azért gondolom repülős hagyaték lehet.

Messerschmitt KR200



BMW Isetta
 Szintén a II. világháború utáni német autógyártás kezdeti lépéseit képviseli a BMW Isetta.
Tulajdonképpen olasz tervezésű, eredetileg az olasz ISO Rivoltta, németesített, BMW motoros kisautója. Az első ajtó nyitásakor kibillen a kormány oszlop is, a könnyebb beszállás miatt.
Motorja a BMW motorkerékpár gyártásából származó 250-esből származik.
1955 és 1962 között volt gyártásban. Utódja a sokkal kényelmesebb, modernebb, szebb BMW 700-as lett



BMW 700
És íme az utód, a BMW 700-as.
Ebben már 700 cm3-es boxer motor dohogott, az autó farában. Gondolom a BMW R70-es motorkerékpárból jött ez a motor.

BMW 502
A későbbi luxus BMW-k előfutára, az 1954-64-es időkből.
V8-as motorral.
Ha jól tudom készült EMW (Eisenacher Motoren Werke) néven is, kelet-Németországban. Bár ebben nem vagyok biztos...






BMW 7-es sorozat
Na hát ez az az autó, amelyikre én nem mondanám, hogy oldtimer. Ha jól szétnézünk, még fut egy-két ilyen nálunk és nem OT-s rendszámmal.
Hála a '80-as évek végén bevezetett adó- és vámkedvezményeknek.
Amúgy a '70-es évek közepétől gyártották.
Ez konkrétan azt hiszem a 735-ös volt.

BMW 2002
 1962-75 a BMW 2002-esek gyártási időszaka. A mai 3-as sorozat ükapja. Ma is kedvelik, Németországban külön klubja is van. Volt belőle 4 ajtós, azok a mai 5-ösök elődeinek számítanak.
Persze 75-ig több módosításon is átestek. Emlékszem, volt belőle nyújtott lámpás is. Az nekem nagyon tetszett.


VW Bogár
Hát ez egy szerintem elég jelentős átalakításon átesett VW Bogár. Kicsit Hot-Rod stílusban.
Mint tudjuk a '30-as években tervezte Ferdinand Porsche, egy kis bajuszos "úr" kérésére...
A Népautó nevet is tőle kapta. Már mint  bajuszostól. Jó pár hívét meghülyítette, részvényeket vásároltatott velük és autógyártásra fordította a pénzt, na meg az elkövetkező háborújára...  Ekkor készült az ős-Bogár is, ami, hogy-hogy nem hamarosan katona ruhában, Kübelwagenként élt tovább.

VW Bogár
 Fent nevezett, bajuszos úr, egy "kisebb" háborút is összehozott még. Csak 6 évig tartott, több millió áldozattal. Jobb lett volna, ha ez az osztrák finánc-gyerek inkább az autókkal foglalkozik. Vagy a festéssel...

Minden esetre ez az 50-es évekből származó Bogár nagyon jól néz ki, főleg a motorja. Kár, hogy nem egy beton-szaggató...






Karmann Ghia Cabrio
Bár mennyire is hihetetlen, ennek az autónak is az alapjai a Bogárra vezethető vissza.
A VW cég, karosszériás parter cége,a Karmann gyártotta, a Ghia formatervező cég tervei alapján.
Ez éppen a Cabrio változat.

Karnmann Ghia Coupe
Íme a Coupe változat. A felnikből és az oldalra benyúló indexbúrából arra következtetek, hogy valószínűleg az USA piacra szánták.

 
 
Porsche 911

Ez egy régebbi Porsche 911-es. Én 1970-72 körülire saccolom.


Porsche 911 Carrera
Egy Porsche 911 rally, vagy túra autó. Szerintem valamikor 1980 környékén gyárthatták. Az sem lehetetlen, hogy Carrera változat.

Itt most egy kicsit megszakítom a képes beszámolót, hogy emészthetőbb legyen a bejegyzés.

                                                                                 










Nincsenek megjegyzések: