2010. november 10., szerda

2010 Oldtimer Show_4.rész

Itt folytatom a megkezdett bejegyzéseket.
Továbbra is a német autó gyártással:

Mercedes Benz 180 Ponton
1953-62 között gyártották. A háború utáni első fejlesztése a cégnek. A kocsi elődje az alvázas 170-es, a már említett Stirlitz-Merci volt. Ez az autó már önhordó karosszériával, jól elszeparált motortérrel, kényelmes utastérrel, méretes csomagtartóval készült. Korának egyik legbiztonságosabb autója volt.








Mercedes Benz 220S "Ponton"

 
A "Ponton" Mercinek is volt több változata. Íme az egyik cabrio változat. Ebben már az 1.8 literes motort is a 2.2 literes váltotta le.












Mercedes Benz 190 SL Ponton
Ez pedig a Ponton, Roadster változata.













Mercedes Benz 190 SL Ponton














Mercedes Benz 190D
 W 110 sorozatú, vagy ahogy nálunk hívták, a "fecskefarkú" 190 D Merci. 1961-68 között volt gyártásban.
Németeknél Heckflosse volt a beceneve. A nagyobb, luxusabb változat a W 111-112-esek voltak. Több krómmal, állólámpákkal, hátul nagyobb lámpákkal. Na és nagyobb motorokkal.
Mercedes Benz 190D

Nem volt nagy motor választéka. Úgy emlékszem 2-2 benzines és diesel motorral (180-180D, 190-190D) gyártották Európa számára.
Az USA-ba készült a 200-200D motorral is. Azért az USA-ban eladni diesel személyautót...
Ifjú korom másik dilije volt ez az autó. Miután Anyámék lebeszéltek a 170D Merciről, egy ilyet szerettem volna venni. Persze a 200D változatot. Komoly gazdasági érveket állítottak a vásárlásom ellenében. Én pedig szerelmes voltam a típusba. A végén vettem egy FIAT Regata-t. Hmmm, végeredményben az is nagyon frankó autó volt...

Mercedes Benz 220SE
 A "Heckflosse" sorozat utódja. A mai S Mercik őse.











Mercedes Benz 220 SEC
Egy szép Mercedes cabrio. Sajnos nem tudom mikori. Kb. a '60-as évek közepéről.

Mercedes Benz 220 SEC
 Gyönyörű szépen karbantartott "gépháza".
Nekem igazi kuriózum a mechanikus benzinbefecskendezés.










Mercedes Benz 200
Ezt majd nem kifelejtettem.
Egy Mercedes Benz 200 Coupe.






Ford Capri
Gyerekkorom egyik álomautója. Minden korombeli fiú ilyet szeretett volna. Ez olyan sportos, "csapott seggű" coupe volt. Amúgy elég érdekes motorizáltsággal. 1300 cm3-es 60 LE-s is volt belőle. Persze az igazi nagy durranás a 2000-es motor változat volt.
Véleményem szerint az akkori Ford Escort-ok sportos, utcai változata volt.


Ford Capri
Mivel igaziban nem lehetett, az volt köztünk az igazi "májer", menő-csávó aki legalább Matchbox változatban birtokolt egyet.
Nos kell-e mondanom? Nekem volt! Sötét lila színben! Ja, és a jó Matchbox ismérve volt, a jó rugózás! Értsd, az 5 cm-es autócska orrát megemeltük egy picit és visszaejtettük az iskolapadra. 4-5-t kellett pattognia. Ugyanígy a hátsó tengelynek is. Ha teljesítette a próbát, jött az elismerés: "-Klafa a járgány!"



Itt most befejeztük a német ipar remekeinek bemutatását. Végül, de nem utolsó sorban, maradunk Európában, de a kontinenst elhagyjuk.

Jöjjenek az Angolok:
Sokat gondolkodtam hol is kezdjem. Azt hiszem kezdem a legendákkal:

Mini Morris
1959-2000 közt gyártotta a BMC (British Motor Corporation). Sir Alec Issigonis tervezte,  egyszerű, olcsó kis igényű autó. 850-1300cm3-es motorokkal készült. A sport változat volt a Mini Cooper. Ezzel még rally versenyeket is nyertek. Rugózása nagyon érekes. 4 db gumi pogácsa helyettesíti a rugó-lengéscsillapító egységet.
Ez az autó az az angoloknak, ami a németeknek a Bogár, az olaszoknak a cinquecento (500), a franciáknak a Kacsa. Vagy az NDK-nak a Trabant...
Nagyan aranyos,bájos kis autó.
A mai BMW által gyártott MINI nem említhető vele egy napon...


Mini Morris Pickup
Kis kereskedők álma...
Én azért csinálnék belőle nyergesvontató változatot is.

Mini Morris Van
Variációk egy témára.
A színe olyan mint egy hullaszállítóé. De biztos nem az. Kilógna a hulla lába...
Vagy a feje az első ülésen lenne...










Mark III Riley Elf
Ez akár hisszük, akár nem, a Mini luxus változata a  Riley Mark III-as. Krómozott hűtőmaszk, kis puttony-csomagtartó és máris kész a Mini luxus kivitelben.
Kicsit olyan nekem, mint amikor egy kislány az édesanyja tűsarkujában rohangál...
Aranyos az vitathatatlan. De hiába a gótikus hűtőmaszk, azért ez nem egy Daimler, vagy Rolls Royce.
Legfeljebb azok hamutartója...
Érdekes próbálkozás.Tudtommal a Wolseley is gyártotta, Hornet néven. De ez a képeken a Riley.
Mark III Riley Elf

Mark III Riley Elf
 
Kicsit megvágtam a képet. Így már könnyebben észre vehetőek a Mini alapok.















Mini Cooper 1275 GT Clubman
 Ez a Morris legnagyobb motorváltozatú, Clubman variációja. A kiírás szerint azért változtattak rajta, hogy eladható legyen az USA-ban is. Ott követelmény volt az első tengely előtti nagyobb "energia elnyelő rész". Háát nem tudom, így vajh nagyobb eséllyel vette fel a "harcot", mondjuk egy Chevrolet Caprice-szel? Olvastam, hogy ebben a formában Ausztrál piacot is megcélozták vele. OK, egy városban még rendben is van. Na de ha valamelyik Ausztrál sivatagi autópályán összeakad egy paralizises kenguruval, egy laza rúgással még az is leküldi az útról...





Austin Healey 3000 Mk III
Megpróbálom kicsit rendszerezni az angol kocsikat. Most inkább 2 ajtós cabrio-k, roadsterek jönnek.  Soha nem voltam még Angliában, azt mondják gyalázatos az időjárása, sok eső, szeles, stb... Érdekes, hogy a statisztikák szerint ebben az országban veszik a legtöbb nyitható tetejű autót. Na és amíg saját autógyártásuk volt, ők gyártották a legtöbb cabrio változatot. Mint pl. ezt a Austin Healey-t 1959-65 között gyártották, 3.0 literes, 6 hengeres, soros motorral. Azért ekkora gép már vihette ezt a könnyű kasznit.

Austin Healey 3000 Mk III
Biztos mondtam már, de nekem gyengém a küllős felni, központi anyával. Azért ebben kicsit érezhető a kézművesség.
A másik gyengém a kétszínű fényezés. Kár, hogy mostanában már nem gyártanak ilyen szép autókat...

Austin Healey 100
 Ez egy korábbi Austin Healey változat, a 100-as.
1956-59 között gyártották. Kicsit gyengébb mint az előző, de akkor is egy igazi angol sportautó.











Triumph Spitfire1500
 Bár így első ránézésre nem tűnik cabrio-nak, de ez az!
Csak le kell szerelni a kemény tetőt róla és lehet élvezni a napsütést és a száguldást.
A Triumph TR sorozat "hétköznapibb" változata.
Nem túl nagy motorokkal. Ez éppen 1.5 literes, 4 hengeres motorral felszerelt változat.
Ezt éppen 1974-81 között gyártották.
Na most őszintén. Ez veterán?
Kicsit koros, de nem öreg!
Triumph Spitfire1500



Triumph Spitfire1500

Triumph TR6
1969-76 között gyártották ezt a "veteránt".
Mokányabb, erősebb mint a Spitfire. 2.5 literes, 6 hengeres motorral gyártották

MG MGB Roadster
Igazán elegáns, ez az MG MGB roadster. Közel sem olyan vadóc autó mint a Triumph TR6, vagy az Austin Healey.
Nem a száguldás, a kerékcsikorgás a lényeg. Kezelhető és ha kell mégis gyors túra autó.
Ezeket a roadstereket 1962-80 között gyártották, 1.8 literes motorokkal.

Jaguar E-type Convertible
Egy Jaguar E-type Convertible II Series, 1969-71 közötti változat.
Ez is egy USA verzió. Gondolom én az oldalsó lámpák miatt. Az európai változatokon ilyen nincs. Csak tudom!
Nekem volt ilyenem!
Na jó! Lendkerekesben...
Jaguar E-type
A Jaguar E-type Coupe I Series 1961-68-ból.
Állítólag kora egyik "olcsóbb" coupe-ja volt. Na ja, olcsóbb... Gondolom azért sokak csak a nagy piros emeletesre tudtak jegyet venni. Nagyon szép a hátulja. Az oldalsó ablak nekem kicsit furcsa, szögletes.
Állítólag az első széria fékjei katasztrófálisak voltak. Mint ahogy az autó összeszerelési minősége. Persze kérdés mihez hasonlították? Ismerték pl. a Dacia minőséget?


Jaguar E-type

Jaguar E-type
Na ezekről a szép kerekekről beszélem.















Jaguar Mark VII
  Ez azt hiszem egy Jaguar Mark VII 1951-57-ből

Jaguar XJ12

Ezt sem tudom biztosan melyik Jaguar. Vagy a Mark X-es, vagy egy 420G, de az sem lehetetlen, hogy egy korai XJ.

Jaguar XJ 12 Coupe

Egy 1975-78 között gyártott Jaguar XJ12 Coupe.
A későbbi "nagy macska" az XJS elődje.

Jaguar Mark II

Aston Martin
Egy kései James Bond autó, az Aston Martin Vantage. Azt hiszem legalább is a Vantage lehet.

Aston Martin

Rolls Royce Silver Shadow
Ha már angolok a Rolls Royce-k nem maradhatnak ki.
Ez épp a Rolls Royce Silver Shadow. 1965-80-ig gyártották őket.
Lehet, hogy az USA-ból származik? Ezen is rajta vannak az oldalsó jelzőlámpák.
Rolls Royce Silver Shadow
Egy másik Silver Shadow. Mondhatni semmi különbség a színén kívül...
Gyanús nekem, hogy ezek is az USA-ból származnak. Gondolom az USA-ból olcsóbban tudnak az ilyen veterán jellegű autókhoz hozzájutni. Vagy én értelmezem félre ennek az oldalsó világításnak az USA-beli létjogosultságát. Ugye a Dacia 1310 TLX-ek nek is volt ilyen lámpájuk. Szerintem a "Kárpátok Géniuszának" Ceausescu elvtársnak sem lehetett akkora arca, hogy ipari hulladékát az USA-ban próbálja piacra dobni...



Rolls Royce Silver Shadow

Enek a kéknek még gyanúsa lökhárítója is. Ezek az ormótlan eszközök "odaát" voltak divatban.











Innentől vegyesen jönnek. Előbb a svédek, aztán egy kis ámerikai és a végén az egyebek:

Volvo P1800
Ezt a Volvo P1800 coupe-t 1961-73 között gyártották.
Ha jól tudom az olasz Pietro Frua tervezte a karosszériáját és ők is gyártották.
Hát a '70-es, '80-as évekbeli szögletes Volvo design-hoz képest is, de amúgy egyébként is nagyon jól sikerült a formaterve.
Volvo P1800


Ford Boss Mustang
Ez kimaradt az amerikás autók sorozatból. Egy Boss Mustang a '70-es évek elejéről.

Ford Boss Mustang
Nem egy túl bonyolított gépészet. Nincs fedélzeti computer, nincs elektronikus gyújtás. Nincs benzin befecskendezés. Van egy bazi nagy karburátor, nem túl vékony benzin csövekkel, ez persze nem látszik a még hatalmasabb légszűrőtől. Hiába, az amcsik tudják nem chip-tuning kell ide. Akadálytalanul tudjon a levegő és a benzin a motorba jutni! Ebből fakad az erő, nem a piszmogásból... Legnagyobb bánatuk, hogy megszünt a rabszolgatartás. Különben ülne egy Kunta Kinte a blokkon és vödörrel öntené bele a benzint.


Dodge Weapon
Szerintem ez a mai Hummvee-k, a Hummer H1-esek ősei. A II világháború igáslovai voltak. Volt belőlük sebesültszállító, húztak ágyút, mindenre jók voltak.

Willy's Jeep
Minden terepjárók ősapja. Nagyjábóli története az, hogy még az USA háborúba lépése előtt írtak ki egy terepjáróra a pályázatot. Amit úgy tudom, a már akkor is haldokló Willys cég nyert meg. Ha jól emlékszem a több mint 700.000 darabból, csak 8000-t gyártottak ők. A többit a Ford készítette.
De ez mindegy is. Ez az autó a II. világháború egyik ikonja lett, szövetséges oldalról nézve.

Jeep CJ5
Egy Civilian Jeep a CJ5-ös. Szerintem nem igazi katonai járgány.


Nincsenek megjegyzések: