2012. január 22., vasárnap

Hot Wheels Elite - Ferrari 308 GTS (1976) Ferrari 308 GTB QV (1980-1982?)

Egy, vagy két, vagy három, esetleg négy, számomra igen kedves Ferrari bemutatására vállalkozom most.
Miért is a számbeli bizonytalanság. Nos az autó a "keresztségben" a 308-as nevet kapta. Mivel két karosszéria változatban készült, volt GTB (zárt karosszériás) és GTS (nyitott-targa tetős) változata is. Na és hogy még kacifántosabb legyen a története, a '80-as években több módosításon is átesett, sőt az évtized közepén megért egy komolyabb "arc felvarrást" is, miután 328 GTB/GTS lett a neve. Szóval, egyszerre akár 4 típusról is írhatnék.  Nem is beszélve a sima, vagy a későbbi frissített Quattro Valvole (QV - négyszelepes) motorú változatokról. Na de először lássuk mely korba is "született" ez az autó-szépség!

1976
Magyarországon életbe lép az új KRESZ. Én emlékszem rá, ekkor vezették be kötelezően a biztonsági öv használatát.
A British Airways  és az Air France elindítja a világ egyetlen szuperszonikus utasszállítójával a Concorde-dal a menetrend szerinti járatait.
Budapesten megnyílik a Skála Áruház. Ma ez már nincs meg. Valami Allee bevásárló központ van a helyén. Erre is emlékszem, a Corvin után elég nagy "durranás" volt ez nálunk. Már mint a Skála. Ha jól emlékszem még Levis farmert is lehetett kapni benne. Mi magyarok ebben ismertük meg a szupermarket fogalmát.
Ez az év úgy néz ki a szoci-plázák kora volt nálunk. Nem sokkal a Skála után megnyílt a Flórián is.
Júliusban  Észak- és Dél-Vietnam egyesüléséből létre jött a Vietnami Szocialista Köztársaság.
Jimmy Carter-t az USA 39. elnökévé választják. 1978-ban Ő adta vissza Magyarországnak a Szent Koronát, elnöksége idején Izrael és Egyiptom között közvetített a békekötésben, ja és nem mellesleg földimogyoró termesztő volt. Legalábbis a korabeli hírekből ez maradt meg bennem. De én akkor még csak 10 éves voltam. Sokkal jobban érdekelt a földimogyoró, mint a közel-Kelet békéje. Az Elnök úr ebbéli erőfeszítéseit csak 2002-ben honorálták Nobel-békedíjjal.
Ebben az évben lesz bejegyzett védjegy a Microsoft.
Montrealban megrendezik a XXI. nyári olimpiai játékokat. A magyarok 4 aranyérmet hoznak el. Magyar Zoltán - torna, Németh Miklós - gerelyhajítás, Tordasi Ildikó - vívás és a vízilabda válogatott.
Ebben az évben született többek közt Polgár Judit sakkozó, Bagi Iván humorista, Bereczki Zoltán és Szinetár Dóra színművész házaspár (persze nem mint házaspár születtek, külön külön, de egy évben), ennek az évnek "nagy" szülöttje a Fekete Pákó nevű nem tudom én mi a franc (celeb? ingyenélő?, idióta didikirály)
1976-ban ünnepeltem magam is, életem első tíz évét.
Ennek az évnek az ismertebb halottai voltak: Mao Ce-tung, kína egyik nagy vezére, híres "menetelő", Agatha Christie, a krimi regények királynője, Jean Gabin francia színművész. Feledhetetlen szerepe volt a Nyomorultak Jean Valjean-ja. Valamint Latinovits Zoltán színművész.

1980
Gdansk-ban, Lech Walesa vezetésével sztrájk kezdődik a hajógyárban. Ez előre vetíti a 10 évvel későbbi lengyelországi változásokat.
Az USA-ban kitör a Mount Saint Helen's vulkán és 57 ember halálát okozza.
Moszkvában megrendezésre kerül a XXII. Nyári Olimpiai Játékok. Az USA és több szimpatizánsa bojkottálja a részvételt, a Szovjetunió előző évi Afganisztáni megszállása miatt. Magyarország 7 arany, 10 ezüst és 15 bronzéremmel a 6. helyen végez az éremtáblázatban.
Elkezdődik Irak és Irán közt a 8 évig tartó háború. 
Ronald Reagen váltja az USA elnöki székében Jimmy Carter-t.
A zenei piacra ekkor kerül ki az AC/DC - Black In Black, a Dire Straits - Making Movies, az ABBA . Super Trouper, a Motörhead - Ace Of Spades albuma, többek közt.
1980 híresebb szülöttjei (nem merem azt írni, hogy "nagy szülöttjei", túl fiatalok még ehhez): Christina Aguilera énekesnő, Macaulay Culkin színész-Michael Jackson "játékszer", Michell Wilde - "felnőtt természetfilmek" szereplője (másként mondom, pornószínésznő).
Ebben az évben halt meg az AC/DC énekese, Bon Scott, hirtelen felindulásból elkövetett alkoholmérgezés következtében. Jesse Owens (USA), színesbőrű atléta, futó. Ő az 1936-os berlini Olimpiai játékokon 4(!) aranyérmet nyert. Igen komoly fejtörést okozva ezzel egy Adolf Hitler nevű német kancellárnak, aki fennen hirdette a fehér-, de legfőképp a germán faj felsőbbrendűségét. Na Jesse Owens ebbe a "felsőbbrendűségbe" tenyerelt a 4 aranyérmével. Hitler nem is fogott vele kezet a díjátadón...
1980-ban érte a halál Alfred Hitchcock filmrendezőt (Madarak), Steve McQueen filmszínészt, Ferrari rajongót. Ez évben gyilkolták meg a legendás Beatles együttes tagját, alapítóját, John Lennon-t. Szintén ebben az évben szenderült jobb létre Jugoszlávia "megalkotója" Jozip Broz Tito. Ő rá emlékszem gyermekkoromból, halála előtt nem sokkal amputálták a lábát. Miután meghalt egy vicc keringet róla, hogy Lenin mintájára tulajdonképpen nem halt meg, mivel csak fél lábbal van a sírban... Halála után a jugoszláv egység szép lassan elkezdett bomladozni, ami 1991-ben előbb szerb-szlovén, majd szerb-horvát polgárháborúba torkollott, később pedig gyakorlatilag az egész jugoszláv közösség kisebb, de inkább nagyobb vérveszteségek árán felbomlott.

1982

Felavatják a Budapest Sportcsarnokot.
Megkezdődik a falkland-i háború Nagy Britannia és Argentína között, április 2.-án. Június 14.-én elsöprő brit fölénnyel, nyereséggel le is zárul.
Lengyelországban folytatódnak a tüntetések. Budapesten rendezik az I. Rubik-kocka VB-t.
November 10.-én meghal Leonyid Brezsnyev a Szovjetúnió Kommunista Pártjának I.titkára. Amúgy a SZU teljhatalmú ura. Hmmm, fura muki volt. Olyan szemöldöke volt mint a partvisnak, imádott csókolódzni a kommunista vezetőkkel, rühelte az amcsikat. Viszont az egész világ meg Brezsnyevet. A temetését a suliban kellett rádión hallgatnunk. Nem igazán emlékszem rá, csak arra, hogy a padtársamat fölényesen megvertem ez idő alatt az amőba nevezetű, igen egyszerű logikai játékban. Brezsnyev "elvtárs" helyét Andropov "elvtárs" vette át. Csak 16 hónap erejéig, mivel ez idő után a teremtője, a Jó Isten neki is benyújtotta a számlát. Ha bár nevezett elvtárs elvből tagadta az említett istenség puszta létét is, csak megtért hozzá. Egyszerűbben, megmurdelt. Elnézést, hogy nem veszek figyelembe semmilyen kegyeleti illendőséget vele kapcsolatban. Tudni kell Andropov-ról, hogy 1954-ben budapesti nagykövet volt és 1956-ban el nem évülő "érdemeket" szerzett a magyar forradalom leverésében...
A zeneipar eseményei: feloszlik az ABBA. Én magam nem voltam rajongójuk, de el kell ismerni, a korszak egyik ikonikus együttese volt. A Dire Straits kiadja a Love Over Gold nagylemezét, a Led Zeppelin a Coda-t, és Michael Jackson is végig csoszog a színpadon a Thriller-jével. Ezt nem bírom ki, 1982-ben indul a vetítése a TV-ben a Knight Rider sorozatnak. Nem nálunk! AZ USA-ban. Helló Michael, hallasz? Itt KITT! :-)
Az év híres szülöttjei? Hát ők még elég fiatalok még most is. Talán Vilmos herceget említeném, Péter Szabó Szilviát a NOX énekesnőjét, Kinizsi Ottó színészt (Barátok Közt -Imre), Kirsten Dunst (Pókember) színésznőt. Ja és Steiner Kristóf is ekkor született. Mi is ő? Hmmm, ismert buzi. Nekem ennyi infóm van róla.
Ebben az évben halt meg Adler Zsigmond box edző, Papp László trénere, Romy Schneider (Sisi) és Ingrid Bergman (Casablanca) színésznők, Ungvári László (Tenkes kapitánya - Eberstein Eckbert ezredes) színész, Gilles Villeneuve F1 autóversenyző.

Az autó

Kyosho - Ferrari 308 GTB Paris Salon Debut
1976-ban, a német Auto Motor Und Sport autósmagazin, az olasz "Bella Machina" kifejezéssel illette az 1975-ös Párizsi Autó szalonon bemutatott Ferrari 308 GTB-t. Az autó a képen látható kékes színben lépett porondra, nem egy Ferrari-tól elvárt vörös színben. Sajnos az eredeti autóról nem találtam képet, ezért a modellek közt is ritkaságnak számító Kyosho gyártmányról látható kép

Ferrari 308 GTB
15 év alatt,  21678 db autó épült a típusból, ami a Ferrari cég történetében rekordnak számított.
A 308 GTB Pininfarina tervezője, Leonardo Fioravanti az autó tervezésénél a stilisztikai alap elemeket korábbi,
általa tervezett Dino 246 GT és a 365 GT4 Boxer Berlinetta, modellekből származtatta.
A mechanikus alapokat, alkatrészeket a Bertone féle, szögletesebb, 308 GT4 adta. Nagyon jól sikerült az autó formavilágát úgy kialakítani, hogy álcázzák a "már láttam valahol" érzést. Az autó szépsége tagadhatatlan, akár egy Michelangelo szobornál. Akár a 246 Dino-nál, akár a 308 GT4-nél, a 308 GTB-nél is a csőváz szerkezetű alváz jelentette az alapot. A tengelytáv 2391 mm-es volt (rövidebb mint a 2+2 üléses 308 GT4-nél), a kerékfelfüggesztést, viszont ennél a modellnél is a jól bevált kettős keresztlengőkarok alkalmazásával oldották meg. A 308 GTB, a 15 éves pályafutását 3 literes motorral kezdte.
A 3 literes, V8-as, DOHC motorokat kezdetben 4 db, dupla torkú Weber 40DCNF karburátorokkal szerelték.
Ezzel az európai piacra szánt modellek 255 LE teljesítményt adtak le 7000 1/min fordulat mellett.
Az USA piacra szánt modellek, az akkori környezetvédelmi korlátozások miatt, csak 240 LE-sek voltak 6600 1/min fordulaton. 1980-tól a karburátorokat lecserélték a Bosch K-Jetronic rendszerű benzin befecskendezőkre. A károsanyag kibocsátás, fogyasztás ugyan javult, de a motorok teljesítménye 225-214(USA) LE-re csökkent. Ez a változtatás nem volt ínyére a Ferrari rajongóknak. Ezért két év múlva 1982-ben a Ferrari, a motorok korszerűsítésére kényszerült. A lökettérfogat maradt 2926 ccm, de hengerenként 4 szelepes hengerfejet kaptak. Ezzel az újonnan született QV (Quattrovalvole) teljesítménye 240/235 LE-re növekedett. A teljesítmény növekedéshez, a már említett hengerfej és befecskendező beépítésen kívül, a Marelli gyártású, hengerenkénti gyújtás rendszer is hozzájárult.

Ferrari 308 GTB - műanyag karosszériával
 A kezdetekben Maranello-ban lassan haladt az "ipari forradalom". A gyártás kezdetén, azt a tényt, hogy a karosszéria üvegszál erősítésű műanyag, nem fogadták jól a vásárlók. Ezért a Scaglietti karosszéria gyártócég, 1977 áprilisa után, az első 808 legyártott autó után, a karosszériát fémből gyártotta tovább. Ez egyébként csak 12 kg súly növekedést okozott.
Ugyan ebben az évben jelent meg a piacon a GTS Spyder, amelyet szintén a keresztbe épített 3 literes motorral építettek. Ebben is, a keresztben beépített motor mögött volt egy kis 155 literes csomagtartó, elől csak a kis méretű pótkeréknek volt hely.

Ferrari 308 GTSi QV





A GTS Spyder karosszéria, ún targa tetőt kapott, aminek a feladata, az utasok védelme volt az erős napsütés ellen. Használaton kívül az ülések mögé lehetett elhelyezni.
A hátsó oldalsó háromszög ablakok helyét rácsozott elem vette át. Ezek közül a baloldali mögött kapott helyet az üzemanyag-betöltőnyílás.
1982-ben, a 308 GTBi/GTSi Quattrovalvole megjelenésekor némi korrekciókat, frissítéseket is végre hajtottak a karosszérián, és az utastérben.
Változott a műszerfal környéke, több bőr kárpit került az utastérbe, a kormány kerék küllői is bőrbevonatot kaptak.


Ferrari 308 GTBi QV
A karosszéria orr részén mélyebb, markánsabb lett a légterelő. Az USA piacra szánt modellek, az ottani biztonságtechnikai előírásoknak megfelelően szélesebb, erősebb lökhárítókkal lett felszerelve,
a karosszéria oldalában pedig úgynevezett marker-fények (elől borostyán sárga, hátul vörös téglalap alakú fényforrások) lettek szerelve. Az opciós listába is többféle metál fényezés is került. Elérhetővé vált a légkondicionáló és szélesebb 16"-os Speedline könnyűfém felnik kerültek felszerelésre, Pirelli P7 gumikkal. A hátsó tető elemen megjelent a fekete spoiler is.


Meg kell, hogy jegyezzem, az autó eladást nagyban segítette az 1980-1988 között forgatott amerikai filmsorozat, a Magnum (eredeti címe Magnum P.I.) is.
Akik látták a filmsorozat epizódjait, talán emlékeznek, hogy a főszereplő, a Tom Selleck által megszemélyesített Magum nevezetű magánnyomozó, a filmben sosem szereplő (csak mint Colombo hadnagy felesége), Robin Masters nevű gazdag ismerőse Ferrarijával furikázik épp aktuális kalandjaiba. Az autók közös ismertetője volt a ROBIN-1 rendszám és az, hogy mindig  a Ferrari 308 GTS valamelyik változata szerepelt a filmekben.

Talán újra meg kellene nézni, a sorozatot és nem a témára, hanem az autókra koncentrálni, hogy vajon, hány változata szerepelt. Az előző képen egy korai változatra tippelek, ezen a képen már egy későbbi, amerikás, rusnya fekete betétes későbbi, de talán még nem QV változat. Valahol hallottam, hogy a film készítők szerették volna szponzornak a Porsche céget is megnyerni a filmjükhöz, a 911-est szemelték ki. A Porsche visszautasította a felkérést. Szerintem később bánták a döntésüket.


Természetesen a Hot Wheels Elite is kihasználta a film adta reklám lehetőségeket. Nem vagyok tisztába a modellgyártással kapcsolatos licencek, jogdíjak részleteivel. A lényeg, hogy ezt az autót, ebben a formában elkészítették és az Elite filmes sorozatában adták ki. Sokban nem különbözik a "mezei" GTS modelltől. Csak a szögletes visszapillantó tükör, a hűtőrács a motorháztetőn és természetesen a karosszéria színe ami "egyedi-Magnumos" modellé varázsolta.

A képet Csepreghy Dánieltől kaptam közlésre. Bővebb leírás erről a modellről:
Super Elite - Ferrari 308 GTS "Magnum"
Sosem láttam még élőben sem a sima, sem a Super változatot. Hibái ennek is, mint a sima változatoknak, meg vannak. Akármennyire is filmes autó, a rendszámon nincs a ROBIN-1 felirat. Annyi célt azért elértek ezzel a limitált kiadással, hogy a modell ára a sima fekete, vagy sárga változat árának több mint kétszerese! Hát nem tudom... Biztos van akinek megéri a piros szín ezt az árkülönbözetet. Nekem egyenlőre nem.

Ferrari 328 GTB
1985-ben ismét egy frissítésen esett át a modell, ami már a motort is nagyobb mértékben érintette. Ebből következően a neve is 328 GTB/GTS-re változott.
A motor lökettérfogata 3186 ccm-re nőtt, teljesítménye pedig 270 lóerő lett (255 katalizátorral).
Kis mértékben nőtt a karosszéria mérete is 25 mm-rel hosszabb, 8 mm-rel magasabb és 10 mm-rel szélesebb lett.
Ferrari 328 GTS
Az elejének a vonalvezetését az akkor épp gyártásban levő nagyobb testvér, a Testarossa ihlette. Nőtt a hűtőrács mérete és a fényforrások mérete, elhelyezése is változott. Az utastérben a kézifékkar a baloldalra került.






Ferrari 208 GTB Turbo
1980-ban alakult ki a típus egy érdekes változata. Az olasz adókedvezményeknek megfelelően létre jött a 208 GTB/GTS típus. Ezt az autót csak igazán szakértő szemek tudják külsőleg megkülönböztetni a nagyobb, 308-as testvérétől. A karosszérián talán csak a hátsó kerekek előtti plusz légbeömlő nyílás a megkülönböztető jegy. A másik legfőbb különbség a motorizáltságából adódik. A Ferrari által gyártott legkisebb V8-as, 1991 ccm-es 155 LE-s motorral lett szerelve. 1982-től a 208-ast felszerelték turbótöltővel és intercoolerrel is, a mi a teljesítményét 220LE-re növelte. Ez a modell 1986-ig volt gyártásban és az olasz piacon kívül, Új Zélandon is sikeresen értékesítették.
1986-tól helyét a 328 alapú GTB/GTS turbók vették át.

Ferrari 288 GTO
Szintén a 308 GTB adta az alapokat 1984-ben, a 288 GTO gyártásához. A 308-as 3 literes motorja 2,8 literesre lett fúrva, kapott dupla KKK turbótöltőket, és töltőlevegő hűtőket. Megnőtt a karosszéria mérete is, a tengelytáv 5"-lal, kibővültek a kerékjáratok, a motor nagyobb levegő és hűtés igénye miatt, több és nagyobb szellőzőnyílást kapott. A menetstabilitás javulásáért pedig egy megnövelt hátsó spoiler lett a felelős. Ez az autó 272 darabos gyártási számot ért meg. Nem mondható a 308-as egyenes ági leszármazottjának, de tény, hogy nagyon sok formai és műszaki elem módosítva került át a 288-asba. Abba a 288 GTO-ba, ami tulajdonképpen az 1987-ben debütáló Ferrari F40-es ősének mondható.

A modell(ek) 
Jöjjön előbb az Elite - Ferrari 308 GTS.




A külső jegyek alapján feltételezem, hogy 1977-es GTS változatról készült a modell. Legalább is a fenti modelltörténet alapján ezt feltételezem.
Az én szememnek kifejezetten elegáns, szép autó, remek szín összeállításban.


Komoly "geg" a nyitható lámpa egység. Ez a kor egyik "kötelezően-sportautós" kelléke volt.
Manapság, szerintem közlekedés biztonsági okokból nem készítenek ilyen lámpa megoldásokat.
Egy gyalogos balesetnél gondolom súlyos sérüléseket okozott. De tény, hogy látványos megoldás.



A tető mögötti kis spoiler az ami elbizonytalanít az autó "születési" évével kapcsolatban. Ez ugye 1982-től lett általános. Viszont a modell motorja szerintem még a nagy légszűrős, karburátoros változat.
Szóval ember legyen a talpán, aki megmondja melyik évjárat lett modellezve...


Elől-hátul oldalsó marker fények, az európai változatoknál "bumszlibb" lökhárító.
Tehát USA kivitelről van szó, az fix.
Tisztességesebb kinézetű, európai változatban a Kyosho csinál 308 GTS/GTB modelleket. Tény, hogy nem Elite áron mérve.

Négy kör lámpa, négy kipufogó cső vég. Mi ez, ha nem harmónia?












Mint említettem a nagy légszűrő, szerintem karburátorokat és nem K-Jetronic befecskendező rendszert takar.

Érdekesség még a motor után a kis csomagtartórész.
Meg kell hagyni, az autó tervezői nem kényeztették el a Ferrari tulajdonosokat pakoló helyekkel.











Egy kis "huncutság" az Elite kínai munkásaitól. Egy autómodell fórumon hívták fel a figyelmet erre a kis "csibészségre".
A sárga karikában a Ferrari cég adat- vagy motortáblája. Ezen kellene lenni a motor és az autó néhány főbb adatának. Nos a kínaiak remekül utánozták ezt a részletet a modellen! De nézzük csak meg a következő képet! Aki esetleg még kinagyítva (2 kattintás a képre) sem tudja elolvasni, a következő képnél a segítség.
A középső táblán a felirat:
"ferrari is made in good best, china we like good best, is bike most best, they better good character, they better good"
A legalsó táblán a "china, we like, good best" feliratok váltakoznak.
Aki esetleg tudná mi a szavak jelentése, ne tartsa magában! Ossza meg velünk!
Szerény angol tudásom szerint Kína, a kínaiak valamilyen szintű dicsőítése lehet a feliratok értelme.



A típus felirat egyértelműsíti, hogy sima GTS változat van a birtokunkban.











Így "kitárulkozva", igen szellős érzet támadhat fel bennünk.












Igazán jó szín választás a fekete-bézs színkombináció.
A sárga GTS fekete belseje valahogy jellegtelenebbé teszi a belső rész részleteit.








Az anyag választás is egész jól sikerült. Sima műanyag, de ha nem tapogatja az ember a felületet, akár bőrnek is gondolhatnánk. De nem, ez sima műanyag. Az ülések varrása nagyon szépen kidolgozott. Amit lepontoznék: a kissé vaskos váltókar, és az ülés melletti kidudorodás a szőnyegben. Ez nincs a  valódi autóban! Ez a modell csomagolásánál, szerintem nélkülözhető, középső csavarok helye. Kár ezért a kis részletért...



Most mit mondjak erre? Ez a csomagtartó? Egy zsebkendőnyit már láttunk hátul. Ide ugyan mit tesz a szerencsés 308 tulajdonos? Esetleg még a pótkerék tetejére egy 32 cm pizzát, dobozzal. Azt slussz, más ide nem fér! Persze azt mondják, akinek ilyen autóra telik, az nem bőrönddel utazik. Hanem hitelkártyával.
Lehetőleg valami arany American Express-szel...
Az meg ugye zsebben is elfér.






Na itt jobban látszik az ülések varrása. Mint említettem a váltókar vaskos, de a többi részlet szép és realisztikus.









Lezárt targa-tetővel alig látszik különbség a GTB verziók és a GTS-ek között.
A modellnél szépséghibának tartom, hogy a kiemelhető tető rész nem tehető be az ülések mögé. Az eredetin használaton kívül itt volt a helye a tető panelnek.


Még egy kép a csukott tetővel. Csak, hogy összetéveszthető legyen egy GTB-vel.
               






Mondhatni, mint egy fekete párduc.
Mondanám is ha nem lenne közhely...
De még is csak egy párduc. :-)








Szerintem igen szép autó ez! Sok Ferrari-ra mondtam, hogy kedvenc. Erre is azt kell, hogy mondjam. Nem mai darab a legutolsó gyártmány sem belőle. Nem is kis példány számban készült, tehát a Ferrarik közt nem kuriózum.



De mégis! Nagyon elfogadnám igaziban is! Valahogy, ha azt mondják, hogy Ferrari. Na akkor nekem ez az autó jut eszembe legelőször.


Nézzük a következő "versenyzőt", az Elite - Ferrari 308 GTB -t

Számomra tetszetős modell ez is, de sajnos ez sem hibátlan! A modellen levő felirat szerint ez már a QV, Quattro Valvole, a 4 szelepes motorú változat 1980-1982?-ből. Viszont ha QV, akkor miért nem nagyobb az orr alatti köténylemez? Szóval ezért kérdőjeles az évszám nekem. 1980-as korai QV, vagy elhibázott 1982-es?


Nyitható lámpa "mutatványt" a GTB változat is tudja.








A kecses vonalvezetést a targa-tető nem szakítja meg.
Bár Kyosho modell tulajdonosok véleménye szerint az "A" oszlop és a tető átmenet közt, a karosszéria, az Elite-en szögletesebb.
Én nem tudom. Majd ha lesz Kyosho-m, összehasonlítom.



Ez a változat sem lenne igazi Elite, ha nem lehetne nyitni mindent rajta.










Egy értelmű. V8-as motor, K-Jetronic befecskendezővel.
Meg kell említenem, hogy mind a GTS, mind a GTB változat motortere nagyon szépen van megformázva.
Hála a Jó Istennek, ez még az a korszaka volt az autó gyártásnak, amikor még nem dugták a motorokat mindenféle műanyag burkolatok alá.












Sok újdonság nem látszik a beltér kidolgozásán.
Gyakorlatilag ugyanazok a műszerfal, a kárpit, az ajtóborítások alkatrészei.
Ugyanazok az erényei a beltérnek és ugyanazok a hibái is.
Parányi, észrevehetetlen különbség, hogy ennél a modellnél már elhagyták a csomagolásnál a középső csavarokat.
Lám-lám a beltérből is eltűnt a kis fölösleges dudor.











Sok újdonság az orrában sem látható. Feltételezem, hogy az eredeti autóknál sem lehetett nagy különbséget találni a pótkerék környékén.







Ha a GTS-re azt mondtam, hogy szép, erre azt mondom gyönyörű. A GTB nekem hangyányit jobban "bejön". Biztos a gyerekkoromra vezethető vissza. Én ezeknek az autóknak a gyártása idején voltam 10-16 éves. Nem tagadom, már akkor is "autó-buzi". Bújtam az akkor fellelhető autós újságokat, autós könyveket. Hason szőrű kortársaimmal bámultuk a képeket és "stipi-stopit" játszottunk. Na az ilyen forma világú autóknál szakadt el az újság lapja. A mai PC és internet sivárságban felnövőknek mondom. A "stipi-stopi" lényege a következő. Nézni az autós képeket és a kívánatos járgány láttán a lehető leggyorsabban rácsapni a képre és fennhangon üvölteni, hogy "stipi-stopi".
Ennek jelentése, hogy az autó ha valóságban nem is, de "virtuálisan" a Tiéd. 16 éves korunk után is folytattuk ezt a játékot. Csak akkor már valamelyik szerencsésebb társunk Apukája által Nyugaton beszerzett szex lapok képein. Megmondom őszintén gyanúsan méregettük azokat az osztálytársainkat, akik ebben a játékban nem akartak részt venni. Persze az idő nem feltétlenül minket igazolt. Azért többen közülük több gyerekes apák lettek. :-) Nekünk sem volt teljes a sikerünk, amikor már nem a képeken látható lányok képére csaptunk, és egy-egy ilyen csapás után nem a társak irigykedve elégedett morgása volt hallható. Hanem  nagy nehezen becserkészett partnernőnk szemrehányó szavai, "-Na, hülye vagy?!", esetleg egy kiadós pofonnal kiegészítve. :-)

Vörös párduc nincs. Tehát nincs közhely sem!
Van egy szép, elegáns, áram vonalas orr kiképzés.
Meg kell hagyni, hogy ez a rejtett lámpás megoldás jól állt a kor sportkocsijainak!
Persze a mai KRESZ szabályok mellett pont az áramvonalasság lenne ami háttérbe szorulna...
Mint tudjuk, lakot területen  kívül, kell a világítás.







A nyitható lámpák ennél a modell változatnál is a kötelező ujjgyakorlatok közé tartozik. De meg kell hagyni, nagyon szépen kidolgozott lámpatestekkel bír a modell.










Van aki meri azt mondani hogy nem néz ki jól?!
Nem hallom!
Jó, akkor állapodjunk meg, ez k..va jól néz ki!













Feltárul itt is a "szív".
Ez már egy kicsit későbbi évjárat. Kicsit korszerűbb motor.
Kicsit gyengébb ugyan, de elfogadhatóbb kipufogógáz összetétellel. Az igazinál. A modell az nem ereget semmit.


Kína nem hagyja magát!
Az GTS-nél már bemutatott adattábla huncutságot itt is eljátszották.









Talán itt kicsit jobban olvasható a felirat.
Mentségemre legyen mondva, állati nehéz ezt a részletet fotózni.






Neki is nyílik mindene.
A felirat egyértelműsíti, hogy QV változattal van dolgunk.
A GTS-nél nem említettem, de sajnos itt látható az antenna. Hát ez valahogy nem az igazi...
Ha a modell finomításán, átépítésén (umbau) gondolkoznék, ez lenne az a részlet, amit biztos kezelésbe vennék és valami injekcióstű darabból szebbet "szobornék"...




Pininfarina gondolom azért tervezte ilyenre  a karosszériát, hogy könnyedén a "levegő alábújjon".
Saját véleményem, de szerintem a '70-es-'80-as években szebb sportkocsikat terveztek, mint manapság.
Persze a Ferrarikat is beleértve! Csak meg kell nézni az 1999-es tervezésű Ferrari 360 Modena-t. Hát az nekem olyan, lagymatag. Majd lesz a Modena-ról is bemutató.










Ez az a részlet fotó ami a GTS-sel megegyezik. Egy eléggé egyszerűsített alváz, futómű kombináció. Na ennek a részletnek a kidolgozását még nagyon tanulnia kell az Elite-nek, mondjuk a CMC-től. Lásd a CMC-250 GT SWB leírásomat. De mehetnek ipari kémkedni a BBR-hez is. Kínaiaknak ez amúgy is megy...





Egy kis végső bemutatás. Pusztán az érdekesség kedvéért.
A következő bemutatásra kerülő modell az Anson - Ferrari 328 GTS

Mielőtt bárki összehasonlítaná és kritizálná az Anson modelljét, tisztázni kell, hogy ezt a modellt a '90-es években gyártották! Az Elite és az Anson gyártmányok közt kb.20év (!) a korkülönbség. Más kor, más elvárások, más anyagok, más technológiák!
Mind azok ellenére korrekt, szép kis modellt csináltak a 328-asról!
Külsőleg nem tudok belekötni. Jó, a lámpák nem nyithatóak... De amúgy szépen adja vissza a 328-as forma világát. Ami azért kicsit csúnyább, mint a 308-as-é...
Hiába, az orrnál utánozni kellett a Testarossa-t.
 Talán itt jobban kiemelkedik a szögletes orr látványa.
Nem fotómaratás a hűtőrács, hanem egyszerű fröccsöntött műanyag.
Hátsó nézetben szinte semmi különbség a 308-ashoz képest
Kicsit "butítottabb" a motortér kinézete, az Elite-hez képest.
De mondom! A '90-es évek elején ez csúcs volt! Ezen már volt gyújtás kábel! A Bburago-kon még az sem volt!
Szép fényes műanyagból az ülések. Itt nincs meg a bőr-hatás.
Valahogy a steppelés is inkább egy SZOT üdülő paplanjára hasonlít.
Kézifék kar a baloldalt, tehát ez már 328-as! Az utastér túl részletezéséről nem beszélhetünk.
De akár mennyire is csúnyácskának tarjuk, higgyük el! A maga korában tényleg szép modell volt ez! Na és nem egyszerűen beszerezhető. Nekem is az Óperencián túlról, vagyis Németországból kellett hoznom. :-) Aki nem tudná, az Óperencia szavunk a német "Österreich ob der Enns" ,vagyis az Enns folyón túli Ausztria kifejezésből ered. Nos az Enns kb. Enns és Mauthausen városok környékén torkollik a Dunába. Tovább haladva a folyón érjük el Németországot.

Néhány kép a típus eredetijéről, a 2010-es Oldtimer Show-n kiállított 308-asokról:

Ferrari 308 GTB

Ferrari 308 GTS

Ferrari 308 GTS

Ferrari 308 GTS


7 megjegyzés:

=xapa= írta...

Ismét egy nagy nagyon komoly írás, köszönjük Missa! A 308-as ék alakú formavilága számomra is megunhatatlan. A 328-as nagyon sokáig nem tetszett, de mostanra megbarátkoztam a Testarossás arcával, és a lágyított vonalvezetésével. A modellekkel kapcsolatban: Magnum 308 GTS-em nekem is volt, de annyira nem bírtam megbarátkozni vele élőben, hogy eladósorba került. Egy sárga, és rekord rövid ideig egy piros Kyosho 328 GTB szintén volt a gyűjteményemben, de azoknak is kitettem a szűrét. Most 1:43-ban áll egymás mellett ez a két típus nálam, de nagyon szeretem azt a két kis mütyürkét :)

Missa írta...

Jézusom! Kyosho és eladtad?! :-)

=xapa= írta...

Igen, vezéráldozatok voltak (más Kyoshokkal együtt) a gyűjteményem átalakításának sakkjátszmájában :)
Nem akarlak untatni a részletekkel, de egyszer úgy döntöttem, hogy a "V8 soromat" (copyright LeoNardo)inkább 1:43-ban valósítom meg, így az Elite 308 GTS-től a HW F430-ig minden kiscsikó repült a ménesből, tekintet nélkül a modell minőségére :)

=xapa= írta...

"A British Airways és az Air France elindítja a világ egyetlen szuperszonikus utasszállítójával a Concorde-dal a menetrend szerinti járatait."

Egy gondolat erejéig szeretnék erre kitérni: a Concorde szerintem a legnagyszerűbb vállalkozás volt a polgári repülés történelmében, és a sors keserű fintora, hogy az a persze egyértelműen szörnyű, de mégiscsak egyszeri baleset kettétörte ennek a nagyszerű és gyönyörű gépnek a pályafutását.

Néha tényleg mintha visszafelé fejlődne a világ, 1976-ban volt menetrend szerint közlekedő szuperszonikus utasszállítója a világnak 2012-ben nincs :(

Missa írta...

Igazándiból nem is a baleset törte ketté a pályafutását. A baleset alapvetően nem a Concorde hibájából, hanem szerencsétlen véletlenek sorozata miatt történt. Az a néhány apróbb hiba, vagy inkább konstrukciós hiányosság, viszonylag olcsón megoldható volt. Ami teljesen "betette a kertkaput" a gépnek az az volt, hogy 1976-tól az üzembehelyezésétől soha, egy nyereséges éve nem volt. A baleset jó indok volt a leállítására. Kár érte, kifejezetten szép és innovatív "madár" volt. Hihetetlen technológiai megoldásokkal. Állítólag a 2 Mach feletti sebességénél, kb. 50-60 cm-t nőtt a hossza, a hőtágulás miatt. Micsoda igénybevétel lehetett ez egy alumínium szerkezetnek! És mégis, nem voltak jelentős anyagfáradási problémák vele. A problémát, a nem akármilyen üzemanyaga, az üzemanyag fogyasztása és a hihetetlenül magas egyéb üzembentartási költségek okozták. Kár érte, egyszer szívesen repültem volna rajta.

Camaro96 írta...

Tipikus Missa-féle, mindenre kiterjedő, részletes bemutató volt, öröm volt olvasni! :))) A 308 féle formavilág nekem is bejön, de valahogy sokkal inkább húzok a '70-es évek előtti vasakhoz, de persze egy párizsi 308-as egyszer majd nagggyon kell! :-) Meg egy fekete 328 GTB is. Hamár az "ékformáknál" tartunk, kell majd egy fekete 365 GT4 BB, egy sárga 512 BB, egy piros 512 TR, meg egy piros F40 LW. És akkor asszem ennyit erről a korszakról. :)))

"Szerény angol tudásom szerint Kína, a kínaiak valamilyen szintű dicsőítése lehet a feliratok értelme."

Körülbelül így lehet megfogalmazni a legegyszerűbben, mert eléggé fura angol tudással írták eme szavakat, egyszer megpróbáltam lefordítani, de az első mondatrész után hagytam a fenébe...nem kell hozzá szótár se semmi, egyszerűen értelmezni nem lehet, nincs benne logika! :DD

Zárásként gratula a modellekhez, drukkolok a Kyoshok beszerzéséhez! ;)))

Missa írta...

Én már írtam a testvér-blogbaés talán a fórumon is, 308-asból és a 328-asból kell az összes verzió. Szín mindegy. Még sárga is lehet, pedig nagyon nem a kedvenc színem.
De ez a forma maximálisan elviseli a sárga színt. Szóval ide nekem a 308 GTB/GTS-t, a simákat és a QV-ket és 328 GTS/GTB-ket is! Mindent ami Kyosho! :-)