2011. április 10., vasárnap

Ferrari 348 Spider átépítés_6.rész_ Kezd új formát ölteni

Volt egy pár napos kihagyásom. Most, ugye egész héten "félember" vagyok. Nincs autóm. Azaz van, csak a szerelőnél. Kicsit rendbe szedik a Szentem-Lelkem. Szóval ezen a héten tömegközlekedtem, vonat-metró-vonat... Bizonyos tekintetben rossz ez, de van jó oldala is. A Piliscsaba-Budapest viszonylatot járom be. Szar dolog ez a vonatozás, reggelente lebandukolni az állomásra, várni a vonatot, bezötyögni, stb.-stb. Viszont jó tudni, hogy a 10-es úton, Solymárnál ahol már javában áll a sor Óbudáig, nem állok én is... Kicsi öröm ez az életben, de öröm!
Ennek a vonatozásnak a hozománya, hogy nem igen volt kedvem a 348-assal foglalkozni. Ez az érem egyik oldala. A másik az, hogy a prototípust szédszedtem és próbáltam emlékezni az átépítés buktatóira. Rá is jöttem mindjárt. Emlékszem, hogy sokat kínlódtam a kiöntött résszel. Mert ott rettentő kevés hely van a karosszéria és a padlólemez-elsőfutómű-hátsófutómű kombinált műanyag alkatrész között. Az a szürke színű biz-basz, amire még a motor szívócsövei is rá vannak öntve. Ennek a területnek az okosabb, belűlről nézve is, szebb megoldásán törtem a fejem. Hát remélem sikerült. Majd meglátjuk!

Szombat délután volt egy kis időm, szép napos, ellenben szar-szeles idő volt. Kinek van ilyenkor kedve kirndulni? Nekem nem! Amúgy sem lenne, ha jó idő lett volna. Baromi lusta-disznó vagyok. Persze én inkább arra fogom, hogy huszon valahányévet (vízen) mászkálással  töltöttem, vagy a város széli kikötőkből másztam be a városba és vissza. Csak vissza már felmálházva. Szóval motivációm meg volt. Inkább a pince, inkább a modell.
A múltkor nem foglalkoztam a szélvédő felső ívével. Néhány fotót megnéztem, a protót megmértem, rajzoltam, karcoltam, satuba fogtam, ez az ici-pici meg megreszelte az ívet. Hát így sikerült:

Persze kell még rajta egy kicsit alakítani, de most egyenlőre így jó. 6-8 helyen vastagságot mértem, hogy a belső ívvel meg legyen a párhuzam.
Belül találtam egy öntési hibát, zárványt, vagy az öntőmintának egy benyomódást. Ez ugye amíg tető volt rajta, nem volt zavaró. De most így "hajadon-főtt" szembetűnő lesz. Ez DIAMANT-tal lesz kigittelve és aztán összecsiszolva.
Ezen kívül, ha már olyan könnyen szétszedhető a motorfedél, akkor már egy kicsit azt is megdolgoztam még. Kivettem, pillanatszorító segítségével rögzítettem és a már említett belső gerendákat, tovább vékonyítottam.




Ahogy forgattam a kezemben a modellt, figyelmes lettem egy "V" alakú mintára az elején. Zöld nyilakkal jelöltem a képen.
Ez valami öntés hiba lehet, sőt inkább a szerszámozás hibája. A csomagtér belső felén ott van a mélyebb párja. Megnéztem a saját 348 TB-met és bizony, halványan, de azon is látszik. A Spider protón nem, ott valószínűleg vagy kigitteltem, vagy a kétrétegű alapozó festés eltüntette. Emlékezni kell rá! Ezt festés előtt ki kell javítani.






Előkészítettem a festett fém alkatrészeket a festék lemaratáshoz. Én úgy gondolom, hogy szebb lesz az eredmény, ha lemaratom a festést és kezdem előlről, az alapozástól.

Feleségem a kép láttán megkérdezte: "- A gumikesztyűt minek fotóztad le?"
Nos igen, van érzelmi értéke is a dolognak, hiszen Tőle kaptam. Az igazi ok a kép bal felső sarkában látszik. A Szuper-Kromofág! Szemét, agresszív, veszélyes anyag! Mérgező! Még bőrön keresztül is felszívódik! Ezért ha valaki a blog alapján belekezdene egy ilyen, vagy hasonló átépítésbe, figyelmeztetem, csak védőfelszereléssel használja ezt a trutymót!
A kesztyűn kivül ott volt egy vödör víz és mosószer is mellettem! Biztos, a mi biztos alapon szemüveget is vettem fel. Lehet, hogy valaki legyint erre, de nekem nem ér az egész annyit, hogy megvakuljak, vagy leégjen a bőr a kezemről! Tényleg nagyon szemét anyag, valami metanol az alapja, ami ugye alapból mérgező! Szóval első a biztonság!

Ecsetelés után kb. 15 másodperccel! Azt hiszem a kép önmagáért beszél...
Egy 2 perces áztatás után, az ecsettel még átdörzsöltem, minden hajlatot. Még belül is és zsupsz bele a mosószeres vízbe. Nagyon alaposan átmostam és öblítettem az alkatrészeket. Csak tanulság képp mondom. A mosószeres mosást már kesztyű nélkül csináltam. Én hülye! Az a kevés is ami a víz tetejére gyűlt, elkezdte csípni a kezem! Baj nem lett, gyorsan megmostam és este majd be is krémezem. Azért érzem egy kicsit, hogy húzódik a bőr a kézfejemen...
Szóval tessék elképzelni, a kép láttán, mit művelhet a Kromofág az utcán parkoló autóval... Hallottam ilyet, sőt láttam is az eredményét. Siralmas. Szerencsére nem az én autómmal tettek ilyet. Azért az ilyen rosszindulatú, ganéj embernek rálépnék a pöcsére, a végére és hanyatlökném...
Íme a végeredmény:

Valljuk be, így sem néz ki szarul! Lehet, hogy nem is kellene festeni. Hanem szépen felpolírozni és lelakkozni.
Hmmm egyszer olvastam egy sztorit. Valami külföldi repülőtéren old-timer repülő találkozót szerveztek. Útban arra felé egy öreg DC-3-as Dakota le akart szállni, hogy tankoljon, egy közeli nemzetközi reptéren. Amikor a légiirányítók meglátták a gyönyörűen felpolírozott, festés nélküli öreg-madarat, megkérdezték a pilótát: "-Uram, mivel polírozták így fel?" A válasz: "-Pusztán csak a sebességgel..."





Sajnos a "V" alakú benyomódás még mindig látszik.
Áhhh, gittelés lesz a vége.














Először karton papírból, majd azok alapján 0,8-as aluminium lemezből kialakítottam a karosszéria pótlandó részének alsó részét. Jobbról, balról tehát nem cápauszonyok láthatóak, hanem ezek a hézagpótló alkatrészek.


Az egyenes végükön, csináltam egy 1-2 mm-es felhajtást. Számításaim szerint, így egy teknő szerűség alakul ki, amibe a DIAMANT pasztát be tudom majd kenni.
Hát valahogy így képzeltem el. Persze itt még nincsenek beragasztva. Csak a "száraz próbát" örökítettem meg.
A piros szigetelőszalag szerepe, csupán a motorfedél csapkodásának megakadályozása.
Ha ez nem tennénk meg, akkor a fedél túlnyílik, szétfeszíti a két vékony tartóját és hullik is ki...
A csomagtér fedelet is hasonlóan rögzítettem. Ne lifegjen feleslegesen, még a végén letörik nekem és azzal is bajlódhatok.
Persze mielőtt végleg beragasztanám a helyükre, egy utolsó motor fedél szintezés még belefér. A kinagyítható képen bejelöltem a "referencia" pontokat.Az alapsíkot, a sárvédők felső éle határozza meg.










Bekevertem egy kisebb adag DIAMANT "kulimászt".
Ezzel még nem a kitöltést fogom végezni, csak az alsó, az előbbiekben jelzett alsó "zsaluzó" lemezt fogom beragasztani.
A használati utasítás szerint 5 perc alatt kell bedolgozni. Úgy hogy csak keveset kevertem be.
Miután a szélére vékonyan felvittem a ragasztót, a helyükre illesztettem a lemezkéket.
Volt még kb. fél percem az igazgatásra.
Tényleg nagyon gyorsan köt. Pláne, hogy itt még nem nagy vastagságban kellett átkötnie.
Szóval a tanácsom: ragasztás előtt jól átgondolni a mozdulatokat, esetleg begyakorolni, kevés ragasztót keverni és gyorsan dolgozni!
Egyszerű, nem!?
Próbáltam valamiféle hegesztési varrat jelleget adni neki.
Hááát, ez lett belőle.
Lényeg az, hogy kész van a kitöltendő rész teknő szerűségének az alja. Ebbe már bátran beönthető a DIAMANT.
Valamelyest javult a karosszéria merevsége is és nem kell már rinyálni attól, hogy letörik a motorfedél tartó konzol.
Jó, jó, persze, hogy letörhet így is, de kicsivel nehezebben...

10-15 perc száradás után megnéztem a fölső oldalt.
Azt hiszem OK.
Ide már lehet önteni a kitöltő anyagot.
Oldalról  is szépen látszik, hogy lesz hely ahova befolyhat a ragasztó.
Azt ugye mondanom sem kell, hogy mielőtt ragasztottam volna, a karosszéria belső felét 60-as, 80-as csiszolóvászonnal jól feldörzsöltem és nitróhígítóval zsírtalanítottam a felületet.
Tulajdonképpen a festéket is ezért kellett lemaratni, hgy belül a tiszta fémhez kössön a ragasztó, ne festett felületre. Az tuti-fix, hogy egy idő után festékestől válik le.

Még este, lefekvés előtt kifogom önteni az üregeket a DIAMANT-tal. Így egy teljes éjszakája lesz, hogy jól kikeményedjen és megmunkálható legyen.

Nincsenek megjegyzések: