2010. október 27., szerda

2010 Oldtimer Show_2.rész

Mint ígértem folytatom az Oldtimer Show bemutatóját. Az előző részben, a véleményem szerint, igazi veteránok voltak bemutatva. Most korban kicsit a mai autókhoz közelebbi "veteránok" következnek:



Buick
Nem részletezem, mert nem is tudnám.
Buick valamikor a '60-as évek végéről.
Mint minden "Nagy víz túlpartjáról" való autó, ez is hatalmas. Ami meglepő bennük, hogy a motorház alatt végtelenül egyszerű motorok lapultak. Nagyok voltak, de nem túl bonyolítottak. Talán ezért működő képesek még ma is...
Ennek a Buick-nak egyébként nagyon szép. metál fényezése van. Ha ez még az eredeti, le a kalappal. A vasfüggöny túl felén ekkor még csak egy-két alapszín volt elérhető.

Ford Mercury Park Lane


Ford Mercury Park Lane



Pontiac GTO Ram Air

Ez egy igazi "macho" járgány.
A '60-as évek végén nagy divatja volt az úgy nevezett "Muscle Car"-oknak. Mint például a Pontiac GTO-nak, Dodge Challenger-nek, Chevrolet Camaro-nak és társaiknak.

Pontiac GTO Ram Air
 Ennek a példánynak az emelt "segge" dobott is a kinézetén.
Nagyon "pipec" gép. majd nem annyira tetszik, mint egy Dodge Challenger. Csak sajnos ez utóbbi nem volt a kiállításon.


Lincoln Continental
 Ez egy 3. generációs Lincoln Continental. Abból is a 4 door convertible. Vagyis a 4 ajtós nyitott tetős. Nem akármi, egy ekkora karosszériát 4 ajtósnak elkészíteni, hogy kellően merev legyen. Gondolom ez sem önhordó karosszériás, hanem valami "kemény" létra-alvázas lehet. Érdekessége a csomagtartóba hidraulikusan behajtogaható teteje. Ezeket az autókat 1961-69 között gyártották. Egy szomorú esemény is tartozik ehhez a típushoz. 1963-ban J.F. Kennedy-t egy ilyenben lőtték agyon.

Egy Mercury az '50-es évekből.
Szép.


Chevrolet
 Ez is egy a "Muscle Car" kategóriából.
Azt hiszem egy Chevrolet (ez biztos) Chevelle SS.
De az is lehet, hogy agy Impala SS. Az SS itt nem a "Shutzstaffel", a rossz hírű német védőosztag rövidítése, hane a Super Sport-é.
Én minden esetre elfogadnék egy ilyet. Azt nem tudom, hogy a 20-25 literes fogyasztását, hogy bírnám. De hátha kapnék hozzá egy termelő olajkutat is, mondjuk a Mexicoi-öbölben. Olyan nem felrobbanós, elsüllyedős, szennyezőset...

Húúú, ezt nem tudom milyen márka.
Talán Mercury? Egy "Y"-t látok a motorháztetőn


Oldsmobil Nighty-Eight, azaz 98

 Ez egy Oldsmobil Nighty-Eight, vagyis a 98.
Amennyire csicsás a kasztnija, annyira egyszerűsített a neve.
Hogy-hogy nem ez egy kicsit nagyobb, luxusabb mint testvére az Eighty-Eight, a 88-as. Csodálatos! Nem?

Hát ezt nem igazán tudom milyen. Hasonló volt az '50-es években gyártott Cadillac is, de a Chevrolet Bel Air is hasonlított hozzá. De szerintem ez egyik sem az.
Viszont nagyon tetszett ennek is a fényezése. Szépen csillognak a festékben a metál-szemcsék.





Talán itt jobban látható a szép fényezése.










Cadillac Eldorado Conv.


Hát ebben is elücsörögnék egy pesti dugóban. De csak rövid ideig, amíg megbámulnak. Aztán spuri le a Balcsira. 








 A amerikai Ferrari. A Chevrolet Corvette, más néven a Sting Ray (tüskésrája). De a Sting Ray-ből is a második változat. Nos, hogy amerikai Ferrari? Ja, jól néz ki, sportos, áramvonalas, erős, könnyű műanyag karosszériás, megy mint a meszes. De soha nem lesz akkora legenda, ikon mint egy Ferrari. Ez futószalagon készült. A Ferrari-k egy része még mindig kézimunkával. A motorjuk az biztos...

Chrysler Newport

Chrysler Newport a '60-as évek közepe tájáról. De van egy olyan érzésem, hogy eredetileg nem ilyen szuper lapos (ma úgy mondjuk: peres) gumikkal került a kereskedőhöz.
Szerintem ez egy néhány évvel ezelőtti Hot-Rod átépítés következménye lehet. Szóval szerintem ez nem a klasszikus értelemben vett veterán...





Lincoln Continental Mark III, IV, V
  Ez is egy Lincoln Continental. 1958-60-ban gyártották és four door hardtop. Négyajtós keménytetős limuzin. Érdekessége, hogy a hátsó ablaka hátra felé dől. Jaj, hogy is magyarázzam? Szóval a hátsó üveg teteje a függőlegestől hátra felé, az alja meg előre dől. Pont fordítva mint egy mai autónál. Ja és a hátsó ablak nyitható. Hogy minek? Csak egy hasznát látom. Menetközben garantáltan visszamegy a kipufogó gáz az utastérbe és kiírtja az utasokat...



Cadillac Eldorado vagy Fleetwood?
Ez egy Cadillac Fleetwood, vagy Eldorado.
Láttam ilyet már rózsaszínben is. Sőt Natalie Cole is énekelt róla: Pink Cadillac  Véleményem szerint az a szín bugyiban jól néz ki, de autóban...
Minden esetre ez a képen levő szín sem akármi. Amikor ovis voltam, a tejbegrízbe előszerettel kevertem bele a kakaó szóratot. Na annak lett ilyen a szine. Na meg az én arcomnak is. Mert nagyanyámtól olyan tarkóst kaptam, hogy belefejeltem saját színkeverményembe...



A kontraszt kedvéért, az amerikai "csatahajók" után jöjjenek a nagy népi hurál termékei. Elsőnek a nagy ideológiai és egyéb rivális, a CCCP termékei:

GAZ-12 Csajka
 A GAZ-13-as (GAZ= Gorkij Avto Zavod magyarul a Gorkij-i Autógyár), köznapi nevén a Csajka. Sosem nevezték magyar nevén Sirálynak.
Ezt a masinát 1959-81 közt gyártották, a Szovjetunió középvezetőinek. A minisztertanács és a párt vezetői ZIL-ekkel jártak, az alattuk levők, pl. az "egyszerű" miniszterek ezzel. Gyár igazgatóknak és kategória társaiknak ott volt a GAZ-21 és 24, vagyis a Volgák.
Nálunk is hasonló besorolásúak voltak, de a végén az "ánti-világ" maszek-gebines zöldségeseinek mindenese lett.


Aki utána néz a neten, észre fogja venni, hogy baromira hasonlít az 1956-os amerikai Packard gépkocsikra. Na nem nagyon, csak megszólalásig. Volt "továrisainknak" 3 évükbe került az ötlet "lopásuk" gyártósorra vitele. Azért szép lett. És időt álló! A Packard 1959-60-ban előbb beolvadt a Studebaker-be aztán együtt szüntek meg. Ezt a nagyvasat pedig szinte változatlanul gyártották 1981-ig. Nekem tetszik, használnám is. Valahogy megoldanám, hogy tudjam hallgatni benne a "Bunkócskát" Bunkócska. Zúzunk 'vazze?



GAZ-13 Csajka

Hát az vitathatalan, hogy ebbe a csomagtartóba kényelmesen elfért 1-2 ellenzéki lázító. A Népköztársaság út 60.-ig simán kibírták. Az ottani "kiképzést" már kevesebben...
Később a csomagtartó, már paradicsomra és egyébb primőrőkre lett rendszeresítve.







GAZ 21 Volga
1973-ban, 7 évesen majd nem egy ilyen miatt disszidáltam az USA-ba. A községi állatorvosnak egy ilyen, fekete Volgája volt. Nem messze lakott tőlünk és baromira tetszett. Az autó! Egyik szomszédunk disszidált én kérdeztem, hogy mi is az. Azt mondták, egy jobb élet reményében külföldre szökött. Több se kellett nekem, másnap egy szelet vajaskenyér és egy kulacs jaffaszörp a tornazsákomba és irány Ámerika! Na majd ott, ilyen autóm lesz! A Fürdő utca 14-ből a 21-ig, másik nagyanyámékig jutottam. Onnan hazapofoztak. Ja azt nem mondták, hogy a disszidálást büntetik! Saját arcomon tanultam meg... Azt se mondták, ha Volgát akarok, nem nyugat felé kell indulni, hanem kelet felé.


Pobeda
 Talán többen felismerik ha egy filmből,  A Tanú-ból idézek:
 - Isten hozott Fiam!
 - Meg egy nagy fekete autó, Szentatyám...
Nos a sok "fekete autó" típus közül ő volt az egyik.
Amúgy "testvéreink" a SZU-ban ennek a terveit is az USA-ból szerezték. Amúgy félhivatalosan. Még a II.világháború alatt jutottak a tervekhez és a gyártósorhoz a Land Lease szerződés keretein belül. Aztán csak gyártogatták, csinosítgatták, eladták a licence-díjat, végül a '70-es évek közepén múlt ki Lengyelországban, már Warsava néven.




ZISZ 110



  Azt hiszem kár is lenne mondani, ezt is az USA-ból koppintották. Hasonlatos a sztorija mint a Pobeda-nak. Tulajdonképpen nem lopták a terveket. Kapták, a Jó Isten tudja minek a fejében. De az USA-ban sem hiányolták a terveket. Mert már modernebb autókat gyártottak. "Szergejéknek" meg még jó lesz valamire. Például ezzel vitték körbe Budapesten Gagarin elvtársat. Aki nagy ember volt, de amikor a Szovjetunió Hőse érdemrendet ment át venni bekötözhette volna cipőjét: Jurij Gagarin
Láttam Rákosi Mátyás személyi ZISZ 110-ét is. Az zárt karosszériás volt, 8-10(!) cm ablakokkal.
Rákosi pajtás, elvtárs-bajtárs baromira félt valamitől...


Trabant 500
 Ez a kis aranyos, egérarcú a Trabant 500-as. Ha jól tudom ez a két színű volt a De Luxe változat.
Azt hiszem a díszléc nélküli változatot még P50-nek hívták. A dupla díszléces pedig már a Trabant 600 volt. Ennek már a mortorja is 100 cm3-vel nagyobb volt. Ő volt az őse a sokal jobban ismert 601-nek.
Úgy tudom a Trabant név magyarul utitársat jelent. Hát nálunk az volt. Több évtizeden át.





Dacia 1300

 Ez az eredetileg Renault 12 licence modellje volt. Sokan mondták erre a változatra, hogy EZ MÉG AUTÓ VOLT! A későbbi 1310 TX, TLX vagy az 1410-es már nem az volt. Tudom, 1310 TLX-e volt Apámnak is. Szabadidőmben rengeteget szerelgettem. A vásárlás után, gyakorlatilag házilagosan újra össze kellett rakni. De ez az ős 1300-as a maga idejében nagyon jó, kényelmes, gyors, takarékos autónak számított. Na és szép is volt. Persze, a francia mérnökök a gyártáson tartották a szemüket. Aztán magukra maradtak a románok. Na ez lett az 1310 korszak. Abból aztán volt kombi, coupé(!) 2 és 4 ajtós pickup.
Romániában csoda verziókat láttam belőlük...

Skoda Octavia Combi
 Ki hinné, hogy ez a mai Octavia-k őse. Klasszikus orr motor, hátsókerékhajtás. Ezek után jött az 1000 MB, S100, S110, S105, S120 farmotoros korszak.
Az Octavia-ból volt 2 ajtós limuzin változat is, 4 ajtósra nem emlékszem, na és volt kabrio is. Ez volt a Felicia, ami még ma is megdobogtatja az ember szívét.







Skoda S100

 A Skoda 1000 MB korszerűsitett változata volt a '70-es évek közepétől. 100 cm3 nagyobb motorú változata volt a S110. Ennek a sorozatnak a legszebb, "legütősebb" változata a Skoda 110R Coupe volt. Tényleg marha jól nézett ki. A jól feltuningolt változataival sikereket is értek el rally és pályaversenyeken.

Zsiguli 1200 - VAZ 2101
 A képen az "Ezerkettes" Zsiguli látható, 1973-ból.
Ez még az ős Zsiga, kerek visszapillantó, krómozott ablaktörlők, színtelen indexbúra és diagonál gumi. Sokan nem is tudják mi az! Magasabb az oldalfala és valahogy a futófelületen is látszik, valahogy nem úgy lapul az útra...
Kedves járgány ez szívemnek. Az 1966-ban Év Autója címet nyert FIAT 124 szovjetgyártású változata. Kicsit módosítottak rajta, rejtett kilincs, a motornál a vezérműtengely a hengerfejbe került. De nagyjából maradt a FIAT. Miért kedves? Hát én is 1966-ban születtem! Épp hogy nem lettem az Év Embere! :-)







Pannónia
 És most egy kis magyar összeállítás.
A KGST megalakulásakor úgy gondolták, nem szükséges nekünk gépjárműveket gyártanunk. Fizessünk be a MERKUR-nál és várjunk 3-5 évet a járgányunkra.
Valami csoda folytán az IKARUS buszok és a Csepel, Rába teherautók túlélték a KGST-t.
A rendszerváltást nem! Mégis csak más, ha mi Magyarok teszük tönkre magunkat!
Volt motorkerékpár gyártásunk is! Ez a 4 hengeres Pannónia 2 példányban készült. Kár, hogy nem gyártották. Gondolom, valakiknek csípte a szemét...





Csepel SR 26
 Kamasz korom egyik nagy álma volt. A másik valami másmilyen "bringa" lett volna... Nagyobb fiúk mesélték, hogy velük is lehet frankón "hajtani"... Aki nem értené, szóval úgy estefelé a játszótérről elhajtottuk a "pisiseket" és átvettük a hatalmat  hinták fölött. Ekkor kezdtük stírölni az arra járó "bringákat" vagyis a lányokat.
Szóval az igazi biciklik. Minden korombeli fiúnak álma-vágya volt egy "igazi" versenybicaj, de legalább 4 sebességes! Kelenföldön laktam, a Budai Lottó Áruházban 1500 Ft volt a ruszki HVZ Szputnyik- Fecske. Ritkán 2300-ért lehetett venni a csehszlovák Favoritot. Ez a Szputnyikhoz képest akkora minőségi ugrás volt, mint nem régiben egy LADA-ból átülni egy 1.6-os Astrába!
Hiába a Favorit csak 4 gangos volt, a Szputnyikból volt 8 sebességes is, de szar volt.


De ha valaki igazán nagyot akart durrantani, nem első sorban a fejtett babra kellett gyűjtenie, hanem erre, a Csepel SR26-osra!
Mivel folyamatosan hiánycikk volt, az ára is csak homályba vész.
Emlékeim szerint több mint 3000 Ft volt, vagy inkább 4000. Anyám több mint egy havi fizetése. Ja elfelejtettem, 1977-78-at írunk.
Nem volt elég a nevezett összeg, kellett még szerencse is a megvásárlásához, vagy összeköttetés. Ha véletlenül boltba került nagyon hamar el is tünt. Nem elég a megvásárlása, de még kellett rá költeni. Egy valamire való versenybicajon kos-kormánynak kell lennie, nem ilyen egyenesnek. Szóval azt is kellett venni. Kárpótolt, hogy állítólag eredeti francia váltója volt. Ez meg ugye Tour de France révén, jó pedigré.
Sajnos sosem volt ilyenem. :-(( A KSI-től (központi sport iskola) sikerült jutányosan szerezni egy tuningolt 5 gangos Szputnyikot. Mondjuk ez elég frankó gép volt. Nem ruszki váltója volt, hanem valami "halál" preciz japán, vagy német. Sajnos egy sebesség javítási kísérletemnél egy 1500-as LADA csomagtartóján elgörbült a váza.




Pannónia TLF?
 Egy igazi hungarikum, a Pannónia TLF. Legalább is azt hiszem ez volt a neve. Biztos, hogy nem a T5-ös és nem is a P20 sorozatból.
Nem elég, hogy oldalkocsis, de még utánfutós is!
Kell ennél több egy jó kis szabadsághoz? Kell. Pénz és egy jó szobafoglalás valami frankó fitness szállóba.


Csepel D420

A jó öreg Csepel. Ez mindenhol megállta a helyét.
A honvédségnél, tűzoltóknál, átkelt a Himaláján is. Na jó, nem az Edmund Hillary által bejárt úton.
A "seregben" volt szerencsém hozzá, nálunk rádió-relé állomást cipelt. Bot egyszerű jószág volt. De olyan mint a teve. Igénytelen és mindenhová elment...

MZ Tourist Trophy 250

 Ez már nem magyar, hanem VEB Fabrik DDR.
A 250-es MZ Tourist Trophy. Igazán előre mutató design. A lámpa mindenképpen előre mutatott, még akkor is ha véletlen kiegyenesítettek vele egy kanyart. Mert a lámpája az nem fordult együtt a kormánnyal. Volt viszont indexe a kormány végén. Volt oldal kocsis változata is. Az is modernül nézett ki. zt hiszem az első villa megoldását Early-villának hívják. Ez jobb is volt
az oldalkocsihoz. Apu motorozott ilyennel, azt mondta szólóban viszont szarul fordult...
Ő tudja, én rá nem ülnék semmilyen motorra.








UAZ 469


Erre viszont nem kérdezték, hogy beleülök-e? Parancsolták! Mondjuk többet ültem az Öreg Csepelen, meg a ZIL-eken, de néha ilyenbe is bele kellet ülni. Volt olyan jó terepen, vagy jobb is mint most egy pl. BMW X5. Csak hát ezzel a dzsipóval nem lehet villogni. Evvel sárban, szarban kell dagonyázni. De arra tökéletes.








JAWA 350



Én úgy tudom ez volt a nálunk kapható legnagyobb motor a maga 350 cm3-jével.
Persze volt az URAL és a Dnyeper is, azok 650 és 750-esek voltak. De simán, boltban nehéz volt hozzájuk jutni.














Ez a rész is véget ért. A következő részben jönnek a nyugati gyártmányú retrók.

Nincsenek megjegyzések: