2011. július 21., csütörtök

Hot Wheels - Ferrari 288 GTO (1984)

A következő bemutatóm alanya nem kifejezetten új modell a palettámon. Én inkább úgy mondanám minőségi csere. Pontosabban a minőségi csere felé tett nagy lépés. De ezt majd később részletezem...

1984
Mint a többi bemutatót, ezt is néhány történelmi ténnyel kezdeném. Evvel az autóval szerencsém van. Pontosabban az évszámmal. A többi bemutató alanya előbb született, mint én. Tehát nekem nem voltak arról a korszakról saját tapasztalataim, emlékeim. Viszont 1984 az én számomra emlékezetes lesz örökre! Több szempontból. Időrendi sorrendben, ebben az évben érettségiztem. Ebben az évben, az érettségim után nem sokkal elértem a nagykorúságot. Az önállóságot nem, de már nagy pofával mondhattam, hogy "felnőtt ember" vagyok. Hmmm, most így 45 évesen tudom, hogy ezt a felnőttségi szintet sok-sok évvel később értem el. Vagy mégsem? :-)
Na és mivel ebben az évben még Kádár Jánosék diktálták az embereknek az "ütemet", az érettségi után nekem is munkát kellett keresnem. Hacsak nem akartam folyamatosan a Rendőrség szeme előtt lenni, mint KMK-s. Fiatalabbaknak magyarázat a rövidítésre: Közveszélyes Munka Kerülés. Igen, akkoriban az ilyet még büntették. Ma ez már értelmetlen lenne... Tehát megírtam életem első önéletrajzát (elég rövid volt) és születésnapom után 18 nappal elkezdtem dolgozni a MAHART-nál. Azt hiszem mondhatom, hogy életem egyik legfrankóbb szakasza kezdődött. Keveseknek adatik meg az életben, hogy olyan munkájuk van, amit gyerekkori álomként dédelgetnek... Na ennyit rólam, nézzük az 1984-es évet:
Csao Ce-jang első kínai miniszterelnökként az USA-ba látogat. Nem emlékszem a tárgyalások részleteire, de tény, hogy elég sokan taglalták, hogy a tárgyaláson a Csao Ce-jang lábánál köpőcsésze volt. Nos igen, állítólag a kínaiak a mai napig imádnak össze-vissza "csulázni"...
Megjelenik a piacon az Apple Macintosh számítógép. Hiába, az erőszakos marketing miatt még a mai napig Bill Gates és csapata a "nyerő". Pedig állítólag a Macintosh gépek, programok jobbak...
A Challenger űrrepülőgép 10. missziója, az első "köldökzsinór" nélküli űrséta. Emlékszem a Deltában  is leadták.
Andropov meghal, eltemetik, nekünk az iskola rádión egyenes adásban kell végig hallgatnunk, csak úgy mint csókos elődje, Brezsnyev elvtárs temetését. Ha jól emlékszem a pad alatt "véres" amőba játékot játszottunk a matekfüzetünkben. baromira érdekelt ennek az ex KGB-snek a halála. Főleg, hogy akkoriban már rebesgették "áldásos" tevékenységét az '56-os forradalom kapcsán.
Indira Gandhi a szikhek ellen támadást rendel el, az amrisztári Arany-templomban. Ezért a szikhek pár hónap múlva, hirtelen felindulásból megmerénylik. Fia Radzsiv Ghandi lesz India miniszterelnöke. Egyébként a Gandhi nevű sovány emberhez nincsenek rokoni szálaik.
Nyáron az USA elnöke, Ronald Reagen egy TV adás mikrofonpróbáján benyögi, hogy kezdik a Szovjetunió bombázását. Amúgy csak viccelt, nem volt bombázás. Elég barom egy vicc volt az akkoriban...
Los Angeles-ben elkezdődik a 23. Olimpiai Játékok. Szovjetunió és néhány csatlósa (persze mi is) bojkottálja a szereplést. A szocialista szektorból a Románok tarolnak az Olimpián. Ők vastagon letojták a SZU által kezdeményezett bojkottot..
Bhopal-India, egy vegyi üzemben történt robbanás következtében 8000 ember hal meg.
Az Alphaville együttes Big In Japan című dala slágerlistára kerül: Alphaville Ezt a számot egy magyar "tehetség" Bikicsunáj néven szintén emlékezetessé teszi...
A Dire Straits kiadja, Alchemy című dupla koncert albumát:


Az autó
Érdekes az autó létre jötte. Nézzük a varázsos 3 betűt a GTO-t. Jelentése a szokásos: Gran Turismo Omologato. Az autó B csoportos versenyautónak készült. A homologizációhoz 200 legyártott darabra volt szükség. A Ferrari a 288 GTO-ból 272 darabot készített.


Ferrari 288 GTO
Tulajdonképpen a Porsche 959-es B csoportos rally autó ellenfelének szánták. Mivel a Porsche 959 ki lett tiltva a rally versenyekből (és az összes B csoportos rallyautó, Audi, Lancia, Ford, stb), 961-es néven, B-s pályaversenyeken indították. Emlékeim szerint elég szép sikerekkel. Ezt a dicsfényt akarta a Ferrari a 288 GTO-val elhomályosítani. Egyébként ki tudja miért, a Ferrari 288 GTO sosem szerepelt semmilyen versenyen. Talán mostanában néhány veterán, vagy retro-futamon... Tehát megmaradt egy igen szép, agresszíven sportos kinézetű utcai sportkocsinak.
Pininfarina formálta az alakját.
Ferrari 308 GTB
A Ferrari 308-328 típusok forma világát vitte át erre a "bombázóra". De az egész autóról elmondható, hogy az alapjait, a karosszériától, a futóműveken át, a motorig, a 308-328 adta.
Emlékeztetőül a típus jelzések magyarázata. A 8 hengeres Ferrarik típus jelzése a következő logikát alkalmazza. az első két szám a motor lökettérfogatára utal, az utolsó szám, pedig a hengerek számát jelenti.
                                                        
Azaz a 308-as, 3000 ccm-es, 8 hengeres, a 328-as 3200 ccm-es, a 288-as 2800 ccm-es 8 hengeres.
A 288-as tehát a 308-as 3000 cm-es motroját örökölte, azzal a különbséggel, hogy csak 2855 ccm-esre fúrták a hengereit. A blokk alapjai ugyan azok. A méret csökkentésre azért volt szükség, mert a kor szellem szerint, a motor teljesítményét turbó feltöltővel akarták fokozni. A turbó használat pedig mechanikailag jobban igénybe veszi a motor szerkezetét. Ergo csökkenteni kell a lökettérfogatot, hogy a motor szerkezetileg erősebb legyen. Természetesen a motor megkapta a feltöltő turbinát. Sőt kettő darab IHI gyártmányút. Na és hogy még csavarjanak a dolgon és még erősebb legyen, kapott két intercoolert (töltőlevegő hűtőt) is. Így a 2855 ccm-es motor teljesítménye 400 LE lett. Ez azért már tiszteletre méltó!
Ez volt az az időszak a motorgyártásban, hogy a divatnak megfelelően, amelyik cég adott magára, legalább egy turbós modellje kellett, hogy legyen. Talán van aki emlékezik, hogy a F1-es autók motorjai ebben az időszakban, az 1500 (!) ccm-es lökettérfogatból 6-700 LE leadására voltak képesek. Később még többre is. Más kérdés, hogy egy versenyen, egy motort tökéletesen leamortizáltak.
A 288-as motorja, a 308-as szériával ellentétben hosszában van beépítve a hátsó tengely elé. Eltűnt a 308-asok hátsó,motor mögötti kis csomagtartója. Kellett a hely a feltöltő rendszernek!. De ugye ez a 288-as még is csak egy versenyautó. Még ha nem is versenyzett...
Az autóban a korabeli F1 technika egyes elemei is megtalálhatóak. Például a teljes hátsó felfüggesztés-motor-sebességváltó együttes, néhány csavar oldásával kiszerelhető, javítható. Ez a megoldás az F1 technika átvétele, ahol a motor és a sebességváltó az alváz teherviselő szerepét hívatott kiváltani. Na és a motor szervizelése, hozzáférhetősége is jobb. Gondolom egy ilyen "forszírozott" motort sűrűbben kellett nagy javítani.
Az autó két éven keresztül volt gyártásban. Mint már volt róla szó 1984-85 között 272 darab készült belőle.
Ferrari 288 GTO Evoluzione
288-as szégyenletesen ronda leszármazottja a 288 GTO Evoluzione. Alig lehet felismerni, szép rokona vonásait. Motorjuk megegyezik, bár az Evo-nak a teljesítményét 650 LE-re növelték, különféle praktikákkal. Csak öt darab készült belőle és ebből is csak három maradt meg épségben. Kereskedelmi forgalomban nem volt.

Ferrari 288 GTO Evoluzione
Gyakorlatilag technikai demonstrátor volt. Néhány zárt pályás teszt futamon vett részt. Elő hírnöke volt a Ferrari fennállásának 40. évfordulójára készített F40-esnek. Az F40-n ebből lett kifejlesztve.
Ferrari F40




A 288 GTO kései leszármazottja az F40-es. 1987-ben a Ferrari cég 40. évfordulóján került piacra. 1013 db készült belőle. Ő is a korabeli F1 technikával megfűszerezett "telivér". Na és neki már voltak verseny eredményei is.
Előbb-utóbb róla is fog készülni bemutató.


A modell
A főszereplő a Hot Wheels terméke. Ha jól tudom, ezen belül is a Foundation sorozat tagja. Sajnos nem az Elite változat. Annak a jelenlegi piaci árát, kb. 30-33.000 Ft, én sokallom. Ez az ár egy jobb Kyosho árával vetekszik, de a minőségét nem éri el. Mondjuk Elite 288-ast csak egyszer láttam és fényképeket róla.

Ez az alap változat is nagyon szép, jól sikerült, arányos kivitelű modell. Nem mondom, hibái vannak. De hibátlan modell, ugye az nincs! Szerintem az alapok megegyeznek az Elite változattal.
Csak az Elite néhány részlete aprólékosabban van kidolgozva
Nincsenek kifestve, kidolgozva a lökhárítóba integrált szélességjelzők, indexek.
Az oldalsó index is egy "pattanás" jellegű fém dudor.
Az autó lefőbb jellegzetessége, a karosszéria oldalán végig húzódó mélyedés sincs feketére festve, mint az igazin, vagy az Elite-n.



A felnik is csillogósabbak, mint a valóságban.
Viszont az autó hullámzó, kupés, ék alakzatát nagyon szépen kidolgozták.




Bármelyik szögből is nézzük, szerintem jól sikerült modell.


Mondjuk erre szokták azt mondani, hogy az alapanyag is jó volt.
Foundation, vagy Elite, kevésbé részletes, vagy részletes, nekem tetszik ez az "alap" változat is.
Nem mondom, bizsereg a kezem, hogy feljavítsam. Tudtommal sem ebből az alap változatból, sem a részletesebben kidolgozott Elite változatból nem került sok a piacra. A feljavítás jót tenne az alapnak az bizos. A modell szebb lenne. De az értéke ennek ellenére csökkenne. Ezért nem valószínű, hogy hozzányúlok és feljavítom.


Igazán vadító ebből a perspektívából is. 
Igen, a domborulatok. Az ember legszívesebben már nyúlna is és simogatná... :-)))




A forma tervbe, talán csak a hátsó lezáró elembe lehetne belekötni. Nem rossz, nem csúnya, de a kocsi teljes "hullámzásához" képest ezt a részt mintha elhanyagolta volna a Pininfarina. Olyan hirtelen, egy vágásra vége van...
Bár a négy kipufogóhoz stimmel a négy kerek lámpa.
Közhely, de azt kell mondanom, a többi autóból ezt a részt látják a legtöbbet. Akkor igazán fordíthattak volna neki több figyelmet. 
A motorház tető sincs túl csicsázva. Rács, rács hátán és kész. Mondjuk ennek a motornak szüksége is van a levegőre! Mind a működéséhez, mind as hűtéséhez.
Na és szerelő legyen a talpán, aki ezen a nyíláson hozzáfér a motorhoz. Sejthettek valamit a Ferrarinál. talán ezért szerelhető le az egész egység, viszonylag könnyen, az autóról.


Nos, körülbelül így néz ki az alja. A baloldalt sárgával jelöltem azt a részt ami a valóságban nem létezik, persze szimmetrikusan a túloldalon sem! Tehát, ez a csőkeret tartja a motor-sebváltó-hátsófutómű egységet. Mint az F1 autóknál. Gyakorlatilag ez az egység egy fő teherviselő rész az autóban. Külön teherviselő egység az utascella. Az oldal nézeti képeken, az ajtó hátsó vonalában lehet látni egy "tört", csavarozott részt. Itt van az alvázak csatlakozási pontja. Itt tulajdonképpen ketté lehet csavarozni a karosszériát. Persze, előbb a külső karosszéria elemeket le kell szerelni!
A beltérről nem sok mondani való van. A '80-as évek divatja szerinti. Valószínűleg bőr kárpitozás. Rengeteg FIAT kapcsoló a műszerfalon, hiszen a FIAT az anyacége a Ferrarinak. A modell beltere eléggé elnagyolt. A valóságban ennél színesebb. Bár a fekete az a domináns szín, de az üléseken, a műszerfalon vannak vörös betétek. A vörös sávokkal díszített ülések az úgy nevezett Daytona-ülések.
Hát ezt nem színezték ki Hot Wheels-ék.


Az autó egyik legjellemzőbb nézete.
Bár igazi vad, agresszív autó, mégis tele van nőies vonással.
Elől a domborulatok, a csípő, a derék, a far.
Mint egy igazi nő! Ja, gondolom vezetés közben még szeszélyes is lehet... :-)
Szóval egy AMAZON.
Szép! 
Szóval a nyíllal jelzett formai elemekre és arányaikra gondoltam az autó láttán. Remélem érthetően demonstráltam. :-))))
Állítólag a Coca-Cola üveg forma terve is, a '30-as években a női formákat imitálta.
Nem emlékszem a magyarázatra, de valamiféle rejtett szexualitás és ez által a figyelem felkeltés volt a lényege az üveg formatervének.
Lehet, hogy ez vezérelte a 288 GTO tervező csapatát is a Pininfarinánál?





Széles, domború far.
A már említett 4 kipufogó-4 lámpa leosztással.



Azok a szép domborulatok hátul! Úgy rátenné az ember a kezét! :-)))
2855 ccm, 8 henger, 2 darab IHI turbó feltöltő, 2 darab intercooler. Mindez összesen 400 LE!
Ekkora helyre bezsúfolva.
Nem irigylem azt a szerelőt, aki megkapja ezt a járgányt, csak egy sima olajcserére, vagy gyertyacserére!
Kígyó testű kell, hogy legyen az biztos!
Vagy leszereli az egész motorháztetőt...



A két nagy ezüst alkatrész az intercooler. Gyakorlatilag a motor eltűnik az egész feltöltő rendszer alatt.
Ja, a hagyományok szerint a hengerfejen a szelep fedél vörösre lakkozva.






Bburago - Ferrari 288 GTO
Ő volt az első 288 GTO modellem. Bburago gyártmány. Igazándiból szép modell ő is. Persze voltak, vannak hibái, még a Hot Wheels gyártmányhoz képest is. Mást ne mondjak, mind a négy kereke egyforma volt. A HW változatnál erre azért figyeltek, hogy hátulra szélesebb kerekek kerüljenek. Ez a Bburago változat már házilag egy kicsit feljavított formában látható. Az BB gyárilag vaj színű beltérrel csinálta. Ilyen a valóságban nem létezett. Az üléseket is az úgy nevezett Daytona kivitelre festettem és a karosszéria is megkapta a kellő helyen a fekete festési kiegészítéseket.
Bár alapvetően a régebbi Ferrarikat kedvelem, de ez az "új kori" Ferrarik közt a kivétel számomra. Viszonylag kicsi, de nagyon erős motorral felszerelt, ízig-vérig sport autó. Ha egy ilyenem lenne, áldoznék arra, hogy kitanuljam, hogyan lehet uralni az utakon. Sőt néha egy-egy farolás is beleférne. Csomagokat ugyan nem lehet bele tenni sehova. Tehát nyaraláshoz nem a legideálisabb. De bumm! Ha már van egy ilyenem, majd csak utánunk hozzák a csomagokat! Szóval azért stipi-stopi, ez kell nekem! Biztos van benne autórádió és ebben még nem szentségtörés, ha az a rádió CD-t is le tud játszani. Ez lényeges! Mert mi közben vezetem ezt a számot szeretném hallgatni benne: Aerosmith - Sweet Emotion

Nincsenek megjegyzések: