2011. június 17., péntek

Ferrari 456 GT Spider_1

Ha egyszer rá kap az ember a dolgok ízére! Mint már említettem, régebben csináltam pár Bburago Ferrari 348 TB átalakítást. Most nem régiben újra neki fogtam egy darabnak. Miközben a 348-as Spiderhez kerestem képeket, ezt találtam:

Bevallom ez, na és az a tudat, hogy egy ilyen 456 GT-m van, mondjuk úgy "fölöslegben". Fölöslegben, mert annak idején, amikor megjelent a piacon a Bburago 456 GT, természetes, hogy az elsők közt vettem egyet. Egy gyönyörű szép kéket. Akkoriban úgy gondoltam, ha Ferrari, akkor pirosnak kell lennie. Ezért nem sokára, miután a kék változat után pár hónappal megjelent a vörös változat is, megvettem ezt is. Nem írom, hogy "rosso corsa". Bburago esetében ez valami  narancssárgás vörös szín, de semmiképp nem "rosso corsa". Szóval beszerzésre került egy piros változat is. Viszont, utána olvastam a típus történetének és kiderült, hogy '91-ben, vagy '92-ben a metál kék színű változat debütált a párizsi autó szalonon. Így már inkább megbékéltem a kék színnel. Más részt be kell valljam, ebben a piros színben nem is néz ki olyan jól a modell...
A fene sem emlékszik már rá, hogy így vettem, vagy a pakolgatások miatt, de a tetőn volt egy kis festék sérülése a modellnek:

Most, hogy "beindultam" a cabrio vonalon és ezt a Ferrari 456 GT Venice Spider Stramann változatot találtam, úgy gondoltam, nem javítom ki a festék sérülést, hanem "lefejezem" ezt is!
Sajnos mint a lenti kép is mutatja a világ elsőség nem az enyém...
Bár a saját véleményem szerint, nem az igazi! Vagy ahogy Arkagyij Rajkin mondta egy paródiájában: 
"-Válámi ván! Deeee, nem áz igáziii!"
Ezek tudatában akkor mondhatom: Meg van a motiváció!              
Ennél a modellnél is, csak úgy mint a 348 TB-nél, természetesen a szétszereléssel kezdődik a procedúra, ha nem gond ezt nem részletezném. Bármilyen Märklin fém építőn, vagy LEGO-n felnőtt férfi embernek ez kb. 5-10 perces munka. Persze, ha nem jön közbe valami. Mint nekem. Annak idején a jobb első index mindig kiesett. Ezt én akkurátusan beragasztottam. Ki a fene gondolta, hogy egyszer atomjaira bontom az autót. Egyszer valakinek javasoltam, hogy ha a műanyag alkatrészek nehezen pattinthatóak szét, melegvízzel melegítse át az alkatrészeket. Gondoltam, a ragasztó meglágyítására is jó lesz ez a módszer. Jelzem, tökéletes! Csak, ha valaki ilyesmit csinál, előtte dugja be a mosdó lefolyóját. Én nem dugtam. Szóval az index faszán kijött és egy laza csuka fejessel tűnt el a lefolyóban. Hiába a gyorsaságom, hiába a lefolyó gyors szétszerelése, a Ferrari indexe Nemo nyomában megindult világ körüli útjára. Szép kis babra meló lesz ennek a kireszelgetése egy plexi darabból... A következőkben, csak úgy mint a 348-asnál egy befogó konzol készült.

Természetesen itt is bejelöltem a vágási kontúrokat, mint egy jó plasztikai sebész a faragásra váró női melleken.
Ennek a modellnek a vágásánál sokkal egyszerűbb a dolgunk. Itt nem lóg a semmiben a csomagtartó fedél rögzítése. Persze a vágás után azért találtam gyenge pontot. Az első szélvédőkeret, nagyon "filigrán". Őszintén, amíg a szélvédő keretet reszeltem formára, igen csak rágtam a szám szélét.
Szóval, mint látható közel sem olyan bonyolult ennek a modellnek a megskalpolása:



Ennél sem maradhat el a formára igazítás, reszelgetés:
Az utastér hátsó részének megadjuk a szép íves formáját. Ez a megjelenő fényes ív jó lenne ha festés után is maradna. Az eredetin ezen a tájékon egy krómozott, fényes elem van. Sokkal egyszerűbb lenne a dolgom, ha itt lenne a modellen is. De sajnos az eredeti képet nézve nem így van...




A fekete nyíllal jeleztem, hogy bizony itt még van egy kis fényezett karosszéria elem.



A szélvédő keret alakra igazítása után erre az eredményre jutottam. Az eredetiről készült képeket megnézzük, ezen a részen egy fényes krómozott rész, rátét van. Én ezt majd, a fényezés után, a festék visszacsiszolásával, a felület fényesre polírozásával szándékozom elérni.
Ez a terv. Hogy mi lesz belőle???

Ismét mondom, a keret készre alakításánál nagyon figyelni kell. Minden egyes "reszelő harapásnál", nyeklett-nyaklott az egész. A keret tövében, a karosszériánál, nagyon vékony a csatlakozási felület.
Hogy az állandó hajladozástól nehogy eltörjön a keret, reszelés, csiszolás közben folyamatosan ellen tartottam az ujjammal.



Lehet, hogy szerénytelenség, de nekem tetszik. Nem is bírtam megállni, kicsit össze állítottam a kasztnit az utastérrel.
Persze az utastérrel való összeállítás nem pusztán öncélúság. A coupe változat "kalaptartóját" erősen meg kellett nyírbálni.
Gyakorlatilag csak a hátsó ülések fejtámlái körüli fekete (most már fekete, miután selyem fényű feketével át fújtam) párnázat maradt meg. A fejtámlák hátsó síkjától azért még hagytam egy 3-4 milliméteres peremet. Úgy tervezem, hogy a ponyvatető alapja valami fém lemez lesz. Na ennek a lemeznek, az ülések felől erre a peremre kell majd felülnie. Hátul a filc tollal bejelölt rész  lesz a határvonal. Kb. ott ahol a világos rész széle is van.
Kemény papírból csináltam egy sablont. Ez nekem is segítség lesz a fém alap kivágásához. De a képen is szépen tudom jelezni, hogy kb. milyen eredményt várok.
Persze a fém lemez alapot majd "fel kell hizlalni" műgyanta segítségével. A 348-as ponyvájánál tapasztaltam, hogy a műgyanta, nem igazán akarja követni a kocsi far ívét. Ezért gondoltam arra, hogy fém lemezből csinálom az alapot. Ez lesz annyira merev, hogy a műgyanta, a zsugorodása közben ne egyenesítse ki.

Itt meg kell említenem a modell egyik hibáját. Amíg az autó a coupe formáját mutatja, addig ez nem feltűnő.
Bizony! Ennek az autónak púpos a segge!
Ezt bizony be kell nyelnem. Ezt csak akkora melóval lehetne helyre hozni, hogy szerintem nem érné meg. És az eredmény sem lenne tökéletes. Szerintem. Persze, ha valami jó technológia lenne, ennek a fémnek a forrasztására, akkor ellapítanám. De sajnos nem találtam jó megoldást a forrasztásra.
A képre kattintva ki lehet nagyítani. Akkor sokkal jobban látható, az általam bejelölt szögek, azok különbsége.







 
Ebből a perspektívából is jól látható a modell "feltornyosult segge".
Nos igen, amíg rajta volt a tető, ez nem volt annyira feltűnő. Bár megmondom őszintén, amikor tervezgettem a tető vágást, valahogy már akkor feltűnt ennek az oldalsó résznek a magasabb volta...
Hát mindegy. Ez így marad. Ezt a hibát én a Bburago-nak tudom be.


Azt hiszem ezen a képen is látható, hogy laposabb a fara az autónak.










Addig is amíg nem szedem össze a bátorságom a hátsó rész elkészítéséhez, neki láttam az utastér csicsázásának. A bőr alkatrészeket átfújtam a szokásos beige színnel. A teknő alja matt fekete festést kapott.
Mivel a 348-asnál sikerrel alkalmaztam a bársonyozós technikát, gondoltam itt is alkalmaznom kell a technikát. Főleg, hogy tető nélkül hangsúlyosabb lesz az utastér.
Hamár homár, akkor a csomagtartót is be kellett "padlószőnyegeznem".
Hmmm, egyre jobban megy a munka művelet.
Most már menthetetlen a többi modellem. Tuti, hogy a többi is be lesz "kárpitozva".
 Az ajtók alja sem maradhat ki a "szórásból".
Az eredeti képeken látszik, hogy nem a saját kútfejemből vettem a plüssözés gondolatát.
Itt vettem észre, hogy a műszerfal légrácsai is valami alumínium dekort kaptak.
Hogy az a jó franc egye meg.
Miért volt akkora bazi nagy divat a '90 évek második felében ez az alu-dekor mánia.







Elő a leghegyesebb ecsetem, fejemre a nagyító szemüveg, valahogy megpróbálom uralni a lélegzet vételem, a kéz remegésem és megpróbálom szépen kipingálni a légrácsokat...
Hát valahogy sikerült.Nem mondom, hogy nem kell egy-két helyen belejavítani, de elsőre nem rossz!


Most egy kis pihenő következik. Ki kell öntenem az első ülések háttámláinak üregét. Egy nyitott autóban ugye üvöltene a Bburago féle egyszerűsítés. Aztán ezeket az üléseket is "be kell bőrözni", azaz a kedvenc beige festékemmel festeni.
Utána jön a hátsó, ponyvatető rész elkészítése. Na és a festés! A kedvencem!
De még mindig tanácstalan vagyok a szín tekintetében.
Az autóból eredetileg 2 darab készült. Legalább is az általam begyűjtött adatok szerint. Egy metál kék, a brunei szultánnak és egy "rosso corsa". Ez állítólag Mike Tyson tulajdonába került. Nem igazán szeretném, ha a Hot Wheels Elite mintájára létre hoznék egy Celebrities sorozatot. Egyik tulajdonosnak sem vagyok a "fan"-ja. Sőt! De az autók tetszenek. Szívesebben csinálnék zöldet, vagy feketét. Csak valahogy akkor az nem az igazi utánzata lenne. Tanácstalan vagyok. Esetleg ha valaki segítene!

7 megjegyzés:

Camaro96 írta...

Látom elég sokat haladtál a projekttel! A plüssöző technikád részleteit majd meg tudnád osztani velem, én a HW 250 Lussót, akarom feljavítani kicsit és a plüssözés is része lenne a dolognak.

A légrácsdekor festésnél nem úgy tűnik mintha nagyon remegő kezes típus lennél, grat. :-DD

Szín kérdésében én amondó volnék, legyen ez is kék! Jól mutatna a 348-as mellett, illetve inkább a szultán 456-osát mintázd meg, mint egy bokszolóét.

Várom a folytatást!

Missa írta...

Camaro96: Szia! A plüssözés technikája nem túl bonyolult.
1. A plüssnek megfelelő alapszín festése. Persze ha pl. a Lusso csomagtartója fekete és feketére akarod plüssözni, akkor nem kell festeni.
2. Színtelen lakkal a bevonni kívánt felületet, vékonyan.
3. A plüss port beleszórni, akár vastagon is. Tunkolni nem kell! 4-5 perc szikkadás után leütögetni az alkatrészről a felesleget. Esetleg, óvatosan egy nagyobb, puhaszőrű ecsettel "elsepregetni". Aztán hagyni száradni.
Még néhány tanács. Lakknak én a Tamiya színtelen lakkját használom, de jó a kreatív-hobby boltokban beszerezhető, vízbázisú lakk is. Ugyan ezekben a boltokban szerehető be a bársony por is. Fekete és bézs szín az biztos van.
Ne kend le egyszerre a az egész felületet lakkal. Csak 1-2 cm2-es részeket, szórd be, ütögesd le, kend be, szórd, ütögesd, stb...
A nem vizes alapú lakk, vigyázz, mert feloldhatja az alapfestéket. Ez annyira nem gond, a plüss azért takar annyit, hogy ez ne látszódjon. Viszont az ecsettel, a tiszta lakkba moshatod a festéket. Attól kezdve a színtelen lakk, nem színtelen... Csináld az egész plüssőzést valami papírlap fölött. Utána a lehulló port ismét fel tudod használni.
Ja, én is a Lusso-mat fogom nem sokára kezelésbe venni.
Kézremegés - De, sajnos van egy kicsi. Ha kinagyítod a képet látszik, hogy bele-bele kell majd javítani....
Szín - Én is inkább a kékre szavaznék. De a nem létezp, zöld Ferrari is mozgatja a fantáziám.

Camaro96 írta...

Szia Missa! Ismételten köszi a választ, még azt szeretném megkérdezni, hogy plüssport pontosan hol tudnék szerezni? Voltunk néhány kreatí hobbyban meg néhány helyen, de nem találtunk...

Illetve a motoretér kifestéséhez is honnan és milyen festéket lenne érdemes szerezni? Néztünk Revelles, vízbázísú estéket, nem tűnik rossznak, de előbb téged akartalak megkérdezni. :-)

Előre is köszi!

Missa írta...

Camaro96: Szia! Kreatív hobby boltoknak én is "aláfutottam". Ők azt javasolják, hogy ún. művész ellátókban kell keresni. Ilyen fogalmam sincs hol van. De láttam Vaterán, Tesz-Veszen is.
Én, mivel Piliscsabán lakom, nem probléma egy pilisvörösvári kreatív-hobby boltban beszerezni. Sőt színválaszték is van. Nem rég vettem közép-kék árnyalatút. Ébredezik egy terv a fejemben, egy 250 GTO-val kapcsolatban... :-)
A motorterekhez én többnyire a Tamiya fél-fényes feketét használom. Talán XF-1 a száma? De a szín az ugye függ az eredetitől is. A régebbieknél volt ahol a kocsi színére fújták a területet. De én úgy tapasztaltam, hogy fél-fényes fekete a motorterek többsége. A sima matt az meg már túlzás.

OVERHAULIN 1:18 írta...

Szia Missa!

Én is a plüssözéssel kapcsolatosan szeretnék érdeklődni! Én már több modellemet kárpitoztam be az utastértől a csomagtartóig, viszont az elérhető közelségemben sehol sem találtam vaj és bézs színű velúrport (pl. pont olyat, mint amit Te is használtál a Ferrari utasterének velúrozásához)! :( Éppen ezért azt szeretném megkérdezni, hogy Te nem-e tudnál nekem beszerezni egy-egy tubussal belőlük (természetesen elutalnám a vételárukat + a postaköltséget), amit aztán elküldenél nekem postán?! Válaszodat előre is megköszönve! Üdv: Zoli

Missa írta...

Earthquake27:
Szia! Sajnos a beszerzésben nem tudok segíteni. Én annak idején Pilisvörösváron vettem egy kreatív-hobby boltban. Nem tudom hová valósi vagy, de szerintem egy-egy vidéki város ilyen jellegű üzletében könnyebb beszerezni, mint Budapesten. A pestiek, tapasztaltam, a Pólus center boltjában, úgy vannak vele, hogy ami van a boltban cucc, azt vedd meg, de a "különcök" kedvéért nem ugrálnak. A vidéki kereskedők sokkal rugalmasabbak a vevőikkel. Érdemes szétnézni a Tesz-Vesz, Vatera oldalakon. Plüsspor, bársonypor, velúrpor, vagy flockolás címszónál Google-ban keresgélni. Általában azt mondják, a jobb kreatív-hobby boltokban, művész ellátókban beszerezhető a por. A neten én hirtelenjében ezt találtam: http://alkothat.boltaneten.hu/kinalat/25_modellezes/145/
Én most sajnos, vagy hála istennek (?), a munkám miatt nem nagyon érek rá foglalkozni a modell átépítéssel. Lásd a 456 GT Spider is egy dobozban pihen tavaly óta, atomjaira szedve. Talán majd május végétől lesz időm foglalkozni vele. Ezért nem tudok a beszerzésben is segíteni Neked. Piliscsabáról is elköltöztem, csak hétvégeken járok arra felé és Pilisvörösváron.
Üdv, Laci

OVERHAULIN 1:18 írta...

Értem, és nagyon szépen köszönöm a rendkívül gyors választ! Nos az a helyzet, hogy Debrecen a hozzám legközelebb eső nagyváros, és már ott is bejártam az összes papír-írószert, a kreatív hobby boltokat, és a művészellátókat is, de még egyetlen boltban sem találtam bézs vagy vaj színűt a porból!:( Mindenesetre az egyik blogos cikkedben találtam egy képet, hogy mégis mit is kellene pontosan keresnem, ugyanis én eddig csak áttetsző műanyag tubusba zárt velúrporokkal találkoztam, és még soha életemben nem láttam fém tubusba zárt plüssport! Így aztán lehet, hogy épp ez volt a hiba, ugyanis én eddig mindenhol a műanyag tubusost kerestem!:( Szóval vmikor ismételten nyakamba veszem majd a várost, és konkrétan fém tubusost fogok keresni!!! Ha meg véletlenül idő közben mégiscsak járnál azon bolt felé, ahol anno vetted a bézs port, akkor szeretnélek nagyon szépen megkérni, hogy ha van kedved és az időd is engedi légyszi vegyél már nekem belőle 2 tubussal, aztán megírod az árát, én meg átutalom a postaköltséggel együtt! További szép napot kívánok, és még egyszer köszönöm a segítséget! Zoli